måndag 4 januari 2010

Ingolf nytt under solen


Sweden Rocks "general" Ingolf Persson intervjuas i Kristianstadsbladet. Han kommenterar det faktum att Peace & Love har gått om SRF som Sveriges största festival med att SRF "hellre är bäst än störst". Då får de verkligen lägga in ett kol tänker jag.

Han säger: "Vi har en publik som kommer tillbaka år efter år för att de trivs här. Det är något vi ska värna om."

Jag är inte så säker på att den utvecklingen kommer att hålla i sig. När jag var på det första SRF 1999 kostade det 595 och var billigare än Hultsfred och Roskilde. Band som Deep Purple, Manowar, Dio, U.D.O., Motörhead och Scorpions lirade. Förvisso 2-dagars, men i somras kostade en 1-dagarsbiljett 990 spänn. Jag tror knappast att det kommer att vara billigare kommande sommar. En 1-dagars till SRF med mediokra band kommer alltså att vara DYRARE än Sonisphere med sin otroliga line-up!

Han får frågan: "Så att Sonisphere bokar Iron Maiden påverkar inte Sweden Rock?"

"– Några marginalbesökare kanske försvinner. Men det ligger två månader mellan festivalerna, och vi har ett koncept som fungerar."

Det där "koncept som fungerar" är SRF-ledningens standardfras. Men jag tror att det kan straffa sig att vara så bekväm. I synnerhet när man kan få 2-3 bättre festivaler för samma pris!

Hur ser framtidsvisionerna ut för Ingolf? SRF år 2020?

"– Tja, några av de klassiska banden har försvunnit, men festivalen finns kvar. Och Status Quo spelar fortfarande."

Jag är inte illvillig. Om SRF har det tänket hoppas jag att det besannas. Kanske till priset att festivalen har flyttats tillbaka till lilla Holje Park i Olofström? Och kostar 595 spänn. Högst.

Att han nämner ett band med just det namnet är en händelse som ser ut som en tanke!

Dock kommer man att sakna den härliga solen i Norje i juni!

IngolfNyttUnderSolen

3 kommentarer:

Magne sa...

Jag är väl en av dessa "marginalbesökare" då som tänker sluta åka på SRF efter 8 gånger. Det lustiga är att antalet "marginalbesökare" som kommer sluta åka ökar markant från år till år. För att locka en ny målgrupp till festivalen behövs nog starkare kort än Status Quo.

Magne sa...

Undrar hur många uteblivna festivalbesökare én missnöjd besökare generar?

Caligula sa...

Jag vet fler och fler för varje år som hellre åker till mer prisvärda festivaler. Det finns gott om rock- och metalfestivaler idag. Både i Sverige och på kontinenten.

(Det blir färre och färre som tittar på Kalle Anka på julafton. De unga tycker att det är gammalt och uttjatat. Stryk skulle de ha!)