söndag 10 januari 2010

Cornelismuséet - hommage till medborgare Stefan Kress











"För övrigt är det väl ungefär samma turister här som där..."

Jag har sparat en massa om Stockholmsäventyret förra månaden. Jag tar även detta lite tematiskt. Jag börjar med en Mästare!

Jag och Linn tänkte gå in i Storkyrkan och titta lite. Porten stod öppen och det såg välkomnande ut. Men vi var inte så välkomna. En surkart kom fram till oss och sa att vi inte fick vara där eftersom de skulle repetera. Hans betydligt trevligare kollega visade oss en annan port ut och sa t.o.m. att den andre var sur. Vi fick komma tillbaka en annan dag. Och det gjorde vi också. Utan stressiga typer som är etter värre (kul va?) än draken som S:t Göran köttar i samma kyrka.

När vi kommit ut kom vi till Cornelismuséet, underbart beläget bland Gamla Stans mysiga gränder. Det såg öppet ut och vi gick in. Det var dock inte öppet där heller. Cornelissällskapet skulle just påbörja ett möte. Men vi fick gå in och titta i fem minuter. Trevligt att känna sig mer välkommen hos mäster Vreeswijk än i kyrkan!

Det var knappast något stort muséeum, dock väldigt gemytligt. Medborgare Vreeswijks musik spelades kontinuerligt. Byster, guldskivor, löpsedlar (han var ju minst sagt en s[k]andalernas man), tavlor byggda på Cornelis visor.... det fanns ett och annat att både titta och lyssna på! Och "reliker": Cornelis pall som han brukade sitta på och spela, hans gitarr, Cornelis handskrivna texter.... name it, baby! Det tuffaste var nog ändå hans skinnväst! Den skulle man dödsgärna gå omkring med i sina trasiga skor (jag speglas åtminstone i montorn)!

Farväl, medborgare! Jag smyger in en bild på mig och mäster Taube (om vi syns) när vi ändå befinner oss i poeternas Mekka: Gamla Stan!

DetÄrSammaTuristerHärSomDär



Passande visa för en vilsen turist? ;-)

3 kommentarer:

Stefan Kress sa...

ÅÅÅå fantastiskt!! Vilken lyckoost du är som fått äran att besöka mästarens musseum. Jättefina bilder verkligen. Dit ska jag en vacker dag. Tackar för hommagen medborgare! Blev jätteglad. Har lyssnat på mäster Cees i hela mitt liv så denna bloggen var verkligen uppskattad.Eoo vilken väst!!! Suverän!! Tackar kamrat!!

Caligula sa...

Aaaah, haaaaa! Tänkte direkt på dig och det sa jag till Linn oxå! Smit in där nästa gång du är i Gamla Stan, kostar inget men smakar getinghonung! Du kan få Cornelisbladet av mig på nästa sadistklubbmöte om du vill! Det är lite skrynkligt, jag har det i fickan på Taube-bilden om det syns! HEJ PÅ DEJ, EVERT!!!! :-D

Caligula sa...

Lite suddiga eller blänkande bilder, men vi stressade, haha! :-p

Äras den som äras bör! Mäster Cees eller mäster Kress! ;-D