onsdag 27 januari 2010

Blåbär och mjölk!

Dagens Dödssynd: Frosseri!

Blåbär och mjölk är en smaskig efterrätt! Och nyttig har jag hört sägas!

Det har varit en dag i frossandets tecken! Som sig bör när man fått pengar! På Folkuniversitetet hade vi föreläsning med en karl som representerade en lokal äppelodling och musteri. Han höll på 45 minuter och snackade om skillnaden mellan juice och must. Sen fick vi provsmaka must och sen hade vi inte mer idag! Men det var god must! Mest intressant var en päronjuice som de framställt för allra första gången idag. Den var grumlig och .. mustig. Och varm! Påminde lite om att dricka saké. Alkoholfri dock. Men kan nog vara ett bra alkoholfritt alternativ om man vill ha en aperitife!

Sen gick jag och Per-Ola på Restaurang Peking och körde vår planerade lunchbuffé! Och åt gjorde vi! Först kyckling- och svampsoppa! Sen friterade grejer, gryträtter, räkchips och ris! Jag blev mest mätt av rejäla gjutjärnskrispiga fläskbitar i stark sötsur sås! Till efterrätt och kaffet mumsade vi två tallrikar chokladdoppade marshmallows!

Ikväll var jag fortfarande proppmätt när jag lagade mat. Men det blev en påse napolitansk gryta med fullkornsmakaroner (såna där påsar man får gratis av far sin) som jag hade nötfärs till. Och ett par rejäla klyftor vitlök och en massa cayenne såklart. Nersköljt med apelsinjuice med fruktkött. Och blåbär med mjölk sist då! Smarrigt!


Har jag inte gjort något annat än ätit och druckit idag då? Jodå! Handlat mat på Domus och på Netto!

Äta bör man när vintertiden råder! Och det gör den nu! Snö och storm på samma gång! Folk får panik! Jag njuter i ett lyckorus och tycker att hela världen är FÖRTROLLAD!!!!! Jag vill bara virvla omkring i vinden som en liten snöflinga!!!!!

Inga kommentarer: