söndag 13 december 2009

Smygkristna



Man kan smygröka. Smygkröka. Smygrunka. Själv sitter jag och smygkristnar. Lyssnar på julpsalmer. Nu är det i.o.f.s. min flickvän som sjunger, men ändå. Det finns ingen som sjunger vackrare än Sofia Källgren!

Det skulle vara min fästmö i så fall, Emma Härdelin. Jag ska slänga på Triakel efter Sofia! :-)

Farsan älskar Frälsis-låtar. Han undrar t.o.m. om han är frälst eftersom han gillar "Å store Gud" och sånt vedervärdigt. Jag tror inte ens att han tror på Gud. Jag avskyr frikyrkomusik. Jag har verkligen inget emot svarta, kvinnor och överviktiga. Men ge FAN i att tortera människor med gospel!!!!

"Gläns över sjö och strand" med Sofia nu! Den vackraste psalmen (fråga Candlemass)! Jaha, är jag inte lite kyrklig då? Jooo! Helt klart! Inte teologiskt, men det är löjligt att säga att jag inte tycker att det är mysigt med julsånger! För ett par år sen hade jag en riktig vinterdepression. När jag steg upp vid 7 på morgonen och tittade på lussemorgon började jag störtlipa. Det var bokstavligt svart. Det var bokstavligt kallt. Så kom Ljusdrottningen in med sitt tåg av värme och sång. Say no more...

Jag är hedning. Naturdyrkare. Men det vore tramsigt att konstruera nån asatro. Sverige har aldrig ens varit asatroende. Sverige fanns inte ens när det begav sig. Ser man asatron som en enhetlig religion har man fastnat i ett kristet tänkande. Och asatron efter Snorres Edda är kristet färgad. Balder och Kristus är synonyma.

Jag är uppfödd i en kristen kontext. Jag har gått i söndagsskola och smygbad på dass som liten (pinsammare än att runka). Jag sjöng "Nu tändas tusen juleljus" i Filadelfia i Knislinge (för att fjäska för en tjej). Skolavslutningarna i kyrkan med "Den blomstertid nu kommer" och den där andra psalmen gick rakt in i hjärtat för en som törstade efter sommarlov. I lågstadiet tände vi ljus och fröken läste bibliska sagor. Vi ingår alla i en kristet präglad kontext. Det är därför det finns black metal och sånt. Alla är vi lite småkristna. Eller småmuslimer om man har den kulturella bakgrunden. Men då är man genast farligare. Minareter är ett hot. Kyrktorn som ringer till julottan är fina och sentimentala. Även för icketroende. Slädar, stämning. Nån som säger emot?

Gloria! Gloria! Lyssna hör en änglakör! Oss är en Frälsare född!

2 kommentarer:

broder Daniel sa...

Jag gillar också Gläns över sjö och strand, men då proggbandet i fråga. Haha!

Nä, men det finns helt klart vackra psalmer, säger jag nåt annat ljuger jag. Jag lyssnar på musik där folk lovsjunger narkotika även om jag är motståndare till knark. Det är exakt samma sak. Och Lucia är en fin högtid!

Caligula sa...

Legalize Christianity! :-p

Välkommen o Jesu du himlamonark - flying high again!