måndag 28 december 2009

Jullov del 2 - Vari sötsaker, golf, muslimhat, humorister och fejkade orgasmer avhandlas




"Julavslutningen" på Folkuniversitetet var faktiskt riktigt trevlig! Det började med töntig tipsrunda och desto roligare frågesport. Vår lilla grupp hade vunnit det hela om inte jag schabblat mig: jag skrev att Monacos huvudstad hette Monte Carlo... Dessutom gissade jag fel i utslagsfrågan på hur många presenter de hade i kassen. Jag var godtrogen nog att tro att de hade en present åt oss alla... (FÖRLÅT, Per-Ola!!!)

Sen fick vi fika och "mingla" med varandra (som om vi inte kunde göra det annars). Glögg! Pepparkakor! Julmust! Kaffe! Skumtomtar! Jag satte mig vid bordet med sötsaker! Och hade dessutom kul snack med två söta flickor (ja, Per-Ola är såklart också en söt trotte)! Frossade så mycket på skumtomtar att jag trodde att jag skulle spricka! Bokstavligt: magen svällde efteråt och jag trodde att tomtarna skulle svälla upp som marshmollows och att jag skulle dö en riktigt skum död!

Sen kom våra tre absolut mest intressanta föreläsningar på hela "kursen"! Hållna av tre kurskompisar! Först en superbra föreläsning om golf som bl.a. innehöll ett korttrick! Golf låter ju aptrist, men icke detta! Natur- och väderförhållanden, psykologi och manipulation etc.... underbart framfört av Lasse i vår grupp!

Sen en tjej som höll en ytterst intressant föreläsning om julfirandets bakgrund. Hur firandet anpassats av kyrkan till de olika förkristna sederna i olika delar av världen: Sol Invictus i Rom, Hannukah i Israel, granen till skydd mot onda andar i Tyskland, midvinterblotet i Norden... Slutsatsen var att vi inte behöver ha dåligt samvete för att vi "glömmer" Jesus. Det är nämligen inte därför vi firar jul! Det är för att mysa med våra nära och kära!

Sist var det en tjej från irakiska Kurdistan som fick igång en riktigt intressant efterdiskussion (bl.a. slogs "våra" fördomar av "hedersmord" tillbaka). De två sista föredragshållarna var muslimer. Med snyggt utslaget hår. Vettiga och sansade. I motsats till muslimhatande kräk som "försvarar tolerans"! Tjoflöjt!

Avslutningsvis fick vi uppleva storslagen stand up comedy med en av våra "lärare": tidigare nämnda Fredrik Ekdala! Hört talas om? Tja, lyssnar man inte på Radio Kristianstad (vilken man inte gör då det är Sveriges sämsta radiokanal) så är han kanske inte så välbekant. Han har en stå upp-firma. Han är med i en massa pjäser och musikaler (tänkte själv se honom i "Cabarét" men fick inte råd) och är säkerligen en mycket bra skådis. Men som stå upp-are skrattar jag inte med honom.

Ni som är Eddie Meduza-fans känner förhoppningsvis till "den store humoristen" Ljungbacka-Erik! Det som kännetecknar honom är att hans skämt är usla, däremot skrattar han högt och kluckande åt sig själv. EXAKT sån är Fredrik Ekdala! Eftersom man bara har "Ljungbocken" i skallen är det svårt att hålla masken! Ljungbocken har en slags taurettes syndrom och säger alltid spontant "rôva!" (västgötska för "röven"). Det som Ekdala lockade mest skratt med var när han vid ett flertal gånger sa "röven" på danska. För en som hört Meduzas "Hemorrojder i mitt rövhål" var det mycket svårt att hålla sig för garv när han låg i doggy style på bordet och pratade om läkaren som skulle ta bort hemorrojderna... Det var liksom DET som drog i mina skrattmuskler till skillnad från resten av publikumet...!

Skämten var ganska plumpa som att både han och Lotta Bromé var radiopratare. När de "kom ut" blev folk chockade av att han var "snygg" medan hon "såg ut som Lasse Brandeby". HOHOHO!!! (Ljungbacka-Fredrik skrattar så man bokstavligt får ont i öronen! Utan mikrofon! Och DET är imponerande!)

I slutet frågar han om det finns några tjejer i publiken som fejkat orgasm. När snygga tjejer man spanat in skrattande räcker upp handen får en desperat singelkille lite behållning ändå! Frågan är om man ville veta detta eller inte? Mmmmmm.....uuuu.....aaaaa....hhhhhh!!!!!

Inga kommentarer: