fredag 25 december 2009

Juldagstankar

Utanför fönstret är det bäckmörkt. Ner faller regnet och spolar snön bort. Det lär frysa på ikväll och mången bil hamna i diket. På det sättet är det skönt att bara sitta inne och smådeppa. Jag skulle behöva en riktigt röjig konsert nu! Festival-valet blir svårare och svårare. Snacka om att 2010 är ett valår. Riksdagsvalet är enkelt: den röd-gröna röran. Inte för att jag tror att de kommer att göra särdeles mycket i Karl-Bertils anda. Dock för att bli av med de iskalla blåmesarna (en fågel jag inte sett i kärven i vinter). Men festivalerna! Wacken blir mer och mer lockande med bandsläpp som Amorphis och Candlemass....

**********************************************************

Men julafton var vit och stämningsfull! Mycket julkonserter på TV, klart bäst var "Jul i folkton" med bl.a. Ale Möller och sagoväsnet Sofia Karlsson! Och jag fick vinterkläder i julklapp: en skön jacka samt vantar och halsduk i mitt älsklingsmaterial: fleece! Vi frossade så mycket på kallrätterna igår att vi spar varmrätterna tills ikväll! Sill, lax, ål, ägg, pressylta, rullsylta, skinka... mumma! Ikväll vankas janssons, revben, köttbullar och prinskorv! En öppnad Alladin-ask och ett par glas rött var trevligt till midnattsmässan i Rom. Tycker att det är lite kul att se demonmässiga Panzer Papa och schweizergardet som ser ut som GB-clownen. Han blev tydligen anfallen av en kvinna på vägen och ramlade, den gode Benedictus. Kanske inte lika mycket hjältestatus som pollack-påven som blev skjuten. Men man pallar inte se hela mässan, trots att man bländas av Peterskyrkans prakt. Jag och min ömma moder kollade på "Flickan som lekte med elden" istället.

**********************************************************

Lilla julafton var riktigt kul! Jag och syskonen hade uppesittarkväll; temat för kvällen ska jag inte gå in på här, muahaha! Jag var beredd på storasyrrans köttbullar, men det bidde tacos! Och "Navidad-disco" i köket! Systrarna tyckte att "Feliz navidad" är den sämsta jullåten (och det är bud på att hålla med). Men till tacos i köket blev den perfa! Vi dansade och sjöng i köket så syskonbarnen sannolikt fick starka trauman i signad juletid! Väl hemma hos min ömma moder blev det dopp i grytan mitt i natten: kött och korv i riktigt flott spad att doppa vörtbrödet i! Hälsospalternas mardröm! Men som Muminmamman sa: "Allt som är trevligt är bra för magen!"

**********************************************************

God Fortsättning i SIGNad Juletid! Hail Santa! \m/

Inga kommentarer: