tisdag 29 december 2009

Caligula of Luna



Det är inte riktigt fullmåne inatt. Men nästan. Och den lyser otroligt klar. Den väckte upp Vargen i mig och jag ville bara ut på fältet! Jag gick ut vid halv två och kom tillbaka ett par timmar senare. Även stjärnorna är klara. För att inte tala om den härliga luften. Trots det är det inte kallt ute. Inte ens halt som jag befarade.

Efter flera slöa juldagar inomhus var det verkligen härligt att komma ut i naturen! Det öppna fältet (ordet hedning kommer ju av ordet hed och det är onekligen en sådan känsla man får). Den frusna sjön där månen speglade sig och fåglarna gastade som flygande häxor (eller gastar). Trollskogen. Som vanligt kände jag mig hänryckt (nästan bokstavligt som om en osynlig hand ryckte i mig). Fylldes bara med mer och mer energi. Ville vandra omkring i det friska och fria till gryningen! Slå upp en lägereld! Sova ute under Orion och hans stjärnkompisar!

Det var verkligen ingen rask promenad! Folk som jäktar i naturen borde bli blotade i närmsta ek! Eller bergtagna av trollen eller nerdragna av näcken! Jag stannar alltid till på olika ställen och bara njuter! Nu är jag glad att jag äntligen kan fotografera lite. Tyvärr kan jag inte ta riktigt bra bilder med min kassa mobilkamera. Inatt var det så mörkt att det inte skulle synas ett dugg. Vilket är synd. När månen lyste genom den kala eken uppe på höjden med utsikt över slätten och sjön (och som bara måste ha varit en forntida offerlund) var det helt magiskt. Men månen fastnade åtminstone på bilden ovan. Är det en undermedveten grej att jag är trollbunden av ett band som heter Cult of Luna? Nu lyssnade jag däremot på Marduks "Wormwood", och mer passande musik till mitt sinnelag skulle jag inte kunna ha. Fast detta var ingen maskskog. Det var en magisk trollskog!

Självfallet inget folk ute. Det är det inte ens på dagarna där ute, trots att det hela tillhör Eko-muséet och är naturskyddat och väldigt komfortabelt och vackert att ströva i. Jag kom på en kul grej: tänk om man kunde bli "natt-guide" där ute? Ta med folk på spökvandringar när det är fullmåne? Läsa på lite om floran och faunan (jag känner mig som en faun därute!), om spöken, troll och annan folktro? Vandra, plötsligt bara stanna till och begrunda, berätta nåt spännande... fy fan va kul det hade varit! (Och skulle någon vanhelga genom att kasta skräp skulle vi offra den jäveln i sjön!) Tyvärr finns det väl ingen marknad. Inga nattugglor. Hoho, jaja... men sitta och spela dataspel på nätterna kan de stackarna göra... de vet inte vad de går miste om!

Måne, mani, magi, mystik, maskar och Marduk ....Mmm.....!

Inga kommentarer: