fredag 4 december 2009

Anständig ateist?




Jag gjorde nyss en "testa din tro"-quiz på Fejsan och resultatet blev "Ateism":

"Ateismen förnekar att det skulle finnas någon Gud eller något `andligt´ i tillvaron överhuvudtaget. En vanlig uppfattning är att vi omöjligen kan bevisa dessa frågor och att vi därför gör bäst i att hålla oss till de saker vi kan se och ta på. En känd förespråkare för ateism är genetikern Richard Dawkins (på bilden) som bland annat skrivit boken `Illusionen om Gud´."

Och jag som lämnade tillbaka "Illusionen om Gud" till min väninna när vi lunchade i eftermiddags! Dawkins har tydligen lyckats med mig, hehe?! Intentionen med boken var uttryckligen att övertyga läsaren om ateismens sanning. Men jag gillar honom skarpt! Och boken var alls är så enkelspårig som mina fördomar hade fått mig att tro(!). Den är dessutom väldigt övertygande. Men jag är erkänt (av mig själv) enfaldig. Skulle jag börja läsa om Stefan Einhorns "En dold Gud" skulle jag kanske återigen svälja den argumentationen med hull och hår?

Men det är skrämmande att ateister i väst är så förföljda som de är. Inte minst i landet som har "In God we trust" på pengarna. Något man har svårt att fatta i Sverige där ateismen är så vanlig och självklar att den känns direkt tråkig det senaste seklet.

Jag läste religiösa procentsiffror för Jordens befolkning i Metro häromdan. Fråga mig inte hur de gjort undersökningen. Men ateisterna låg på typ 17%. Antalet ateister var därmed större än antalet hinduer och nästan lika många som muslimerna.

Personligen skiter jag i vad folk tror på. Så länge de håller det för sig själva. Just därför är religion "inom familjen" en känslig fråga. Och angelägen att diskutera offentligt och sakligt. Samt breddas till en fråga om moral och värderingar. Vad spelar det för roll om en muslimsk kusin eller ateistisk klasskamrat kallar en tjej för "hora"? Anständigheten är väl en lika ond Gud som gör lika ont i hjärtat hos vem som än drabbas av dess vrede?

Fast handen på hjärtat: ibland drömmer vi väl alla i vårt mänskliga hämndbegär om en småelak Gud? Typ bönen på bilden där ovan? ;-9

Inga kommentarer: