onsdag 11 november 2009

Pulverkaffe och punkblandband - ett välkomnande till mig i förorten!

Pulverkaffe och ett gammalt punkblandband från 80-talet! Sånt blir man på gott humör av! Sex Pistols! Nina Hagen! Asta Kask! Die Ärzte! Sham 69! Sators version av "Oh Mama" (om den kan räknas dit)! Och mycket annat smått och gott från både öst och väst! Estnisk punk är te.x. underskattad! Det behövs en perestrojka v.d.g. gammal god punk från öst! Jag har en kassett med en inspelad skiva, "Punk´s not dead" heter den originellt nog, med tjeckoslovakiska band som sjunger på egna språket. Som en granne köpte för typ 20 sen i ett då existerande land som hette Tjeckoslovakien. Den får snart letas fram igen! Gammal god och äkta punk behöver ett återupplivande i dessa tider av kommersiell gegga till "punk"! Typ Green Day och andra kräkmedel!

Uffe, en punkkille i en parallellklass på gymnasiet, spelade in bandet till mig när det begav sig. Det inleds med Uffes "ungdomssynd": en charmigt naiv synthpunklåt som heter "Anarkisten": "Kjell-Olof Feldt stoppar svält. Ingvar Carlsson drar ut i fält. Bengt Westerberg får en smäll. Och Lars Werner -han är inte snäll! Jag är inte folkpartist, jag är inte kommunist -jag (är) anarkist"! Jag vill minnas att Uffe var punkare, en kille synthare och en hårdrockare. Resultatet blev som det blev. Men det kan tyvärr (eller njaa) inte ni höra! Haha! Det ser jag som en personlig gåva till mig själv. Men ni är hjärtligt välkomna till mig att lyssna på gammal punk och dricka pulverkaffe (eller öl/grogg)! Om ni vågar er till mitt förortsghetto known as Gamlegården! :-p

I´M A MANIAC!!!!!!!!! AND YOU ARE MANIAC TOO!!!!!!!


XXXXX


YYYYY


Zzzzz

6 kommentarer:

broder Daniel sa...

Åh! Den hade jag glömt! Haha, en underbar låt den där anarkisten. Och åh, det finns lite höjdare på tjeckoslovak-plattan, fast jag har inte hört den på XX år. Till saken hör att han lämnade den på hatthyllan i bilen i ett somrigt Tjeckoslovakien, inte så smart. Den var inte så platt om man säger så. Dock fick jag den stulen tillsammans med alla mina andra skivor hösten -92.

ps. bra punk kan man aldrig få för mycket av.

Caligula sa...

Haha, minns att den var svajig! :-P

Jävla tjyvjävel! Att stjäla andras skivor är inte punk! Då är man bara en lus! I Tjeckoslovakien skulle han få tjekan på sig (fast de var kanske ryssar)!

Caligula sa...

broder Daniel: Vilka var det som gjorde "Maniac"-låten? Vill minnas att du har den på en punksamling?

Jocke 13 sa...

Tere perestroika är nu mera officiellt min nya favorit, grymt.

Skickade nyss ut den YouTube-länken till min en vän som tidig julklapp.
Han kommer le i flera dagar nu...

Caligula sa...

Underbar estnisk punkpop! Du kommer att bli betraktad som Lucia! :-D

Jocke 13 sa...

Haha...
Jag antagligen.