lördag 7 november 2009

Kyrklig lördag





Jag passade på att suga åt mig nån timmes ljus när jag gick fram och tillbaks till stan i eftermiddags. Det måste jag försöka göra framöver för att må bra. Jag smet in i Trefaldighetskyrkan och kikade lite. Jag går förbi och beundrar kyrkan dagligen, men det är sällan jag går in. Och det är synd. Det är inte bara Nordens bäst bevarade renässanstempel till exteriören utan även till interiören. Och det finns en massa detaljer man upptäcker hela tiden. Stenrelieferna och sarkofaglocken med sina coola döskallar och skelett (memento mori!). Altarna. Ikonerna. Ljusstakarna. Jag upptäckte t.o.m. en dopfunt jag inte sett innan. Bara orgeln är värd ett långväga besök! Och den där rökelseaktiga doften...

Det var tyst och stillsamt. Ett par personer var där på retreat och det skulle vara helt tyst. Skönt! Jag skulle ha gått på Mozarts "Requim" förra lördan om jag inte varit på fest. Blir kanske Mendelssohn-konserten med två körer nästa söndag istället. Deras konserter är gratis och ofta fullknökade. När jag varit på kyrkokonserter i Lund har det kostat över hundra kronor. Tyvärr skymmer pelarna körerna och sopranerna om man inte får perfekt plats, men det får man ta. Om det inte är väldigt vackra tjejer som sjunger. Vilket det väldigt ofta är. Annars är det härligt att bara sluta ögonen och uppfyllas helt av musiken!

Bibeln som stod på ett ställ vid ingången hade Bergspredikan uppslaget. Jag lusläste lite. Ateismens korsfarare Richard Dawkins menar i sin underbara bok "Illusionen om Gud" (som jag återkommer till!) att man visst bör läsa Bibeln i skolan. För de litterära kvaliteternas skull. Och för att så många av våra uttryck kommer därifrån. Bara på detta uppslaget fanns hur många som helst: ulv i fårakläder, världens ljus och salt, kasta pärlor år svin, bjälke i ögat, den trånga porten, sök så skall ni finna... Och:

Döm inte, så blir ni inte dömda.
Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er.
Varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget?
Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga - du som har en bjälke i ditt öga?
Hycklare, ta bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders. (Matt 6:1)


Go, Jesus! Fan i mig bland det bästa som skrivits! Huvudanledningen till att Kyrkan blivit så illa omtyckt är nog det dömande. Skenheligt dömande. Men domen faller tillbaka, obarmhärtigt och rättvist. Utan att andra kinden vänds till. Som man sår får man skörda....!

Inga kommentarer: