måndag 16 november 2009

Knölpåk & fackeltåg


Aftonbladet klaffar verkligen min dag idag! Helle Klein skriver en utmärkt ledare: "Är du arbetslös beror det på dig själv – gå till en coach och gör om dig! Skammen över det egna misslyckandet leder snarare till tystnad än till uppror."

Jag var faktiskt på coachsamtal idag! Min coach på Folkuniversitetet (FU) blev lyrisk (sa hon själv, hihi!) över mina akademiska meriter (350 p) och betyg (majoriteten VG) när hon tittade på dem. Och beviljade helt klart praktiken jag blivit erbjuden av Emigrantmuséet/Växjö universitet och som kanske så småningom kan hjälpa mig till en forskarutbildning. Det kallade min handläggare på Arbetsförnedringen "flum" och sa nej till. FU ville dessutom hjälpa mig att knyta kontakter till skolor och universitet.

Af har bara försökt knäcka mig och sagt att min lärarutbildning kanske inte är nåt värd eftersom jag gått arbetslös länge. Min nya coach tyckte att jag INTE skulle söka mig tillbaks till industrin med mina akademiska meriter.

När jag varit på Af har jag mått skitkasst. De har tryckt ner mig i stolen och hemma har jag slängt mig i bäddsoffan i fosterställning. De bidrog starkt till min vidriga vinterdepression för två år sen. Och det ska de fan i mig få för...!

De förbannade asen! Är säker på att de skulle försöka sälja mig till lägstbjudande om jag varit kvar på Af som arbetsmarknadspolitisk anordnare! De har ju skickat ut förfrågningar till företag om att ta emot långtidsarbetslösa till "jobb som de inte kan få personal till" mot en ersättning på 250/dag. Företagen får alltså 250/dag, de slipper lön och sociala avgifter. Istället ska de arbetslösa jobba med sysslor ingen annan vill utföra mot lägsta ersättning (existensminimum). Och vilka är det som nappar på det? Knappast seriösa arbetsgivare....

Arbetsförnedringen gillar att hota folk med skitjobb och tvångsflytt, även om det bara är kortvarigt. Det är inte bara högutbildade invandrare som blir degraderade. Men de kan själva inte erbjuda nåt. De jobb de har att erbjuda kan man hitta själv på deras hemsida. Och det är bara 10% av de jobb som finns. De är den anordnare som har minst kontakter på arbetsmarknaden. Sämsta stället att ragga jobb på helt enkelt....


Klein frågar var protesterna är. Ja, det kan man fråga sig. Men förnedrade och stigmatiserade personer har väl en tendens att hellre ligga i fosterställning hemma i sitt utanförskap? Som jag? Fast jag egentligen vill höja knölpåken mot Arbetsförnedringen och drämma till så att blod, hjärna och skallflisor yr! Låter jag vansinnig? Ja, jag tar detta ytterst personligt! Men är man knäckt pallar man knappt lyfta sin egen lekamen.....

Det gör man däremot av uppmuntran och framtidshopp! Hoppla! :-p

Fackeltåg

4 kommentarer:

Sofia sa...

Helle Klein har ingen aning. Hon drömmer om nånslags värld där de hungrande massorna står utanför riksdagshuset och hon själv är hon nånslags August Palm, tyvärr går hon på Fasching lite för ofta för att det ska vara en riktigt sexig fantasi för alla andra än henne själv. Men jaja. Det jag tänkte säga var bara cheer up, alla vet att Arbetsförmedlingen är ett samhallprojekt för människor som inte kan klara sig i det riktiga arbetslivet. De anställda alltså. Jag hade en chef en gång som var elak, psykopatisk, politiskt okunnig, spånig, TV3-tittande bimbo. Hon blev naturligtvis rekryterad till Arbetsförmedlingen.

Caligula sa...

Det där tycker jag låter som en rätt fin dröm. Snackade med en bekant om just det häromdan, att de arbetslösa inte har nån arena att göra saker gemensamt. Typ manifestationer och protester. Och allra minst strejker etc.

Jag är lantis och fick googla på Fasching... Är det jazzklubben? Vet inte hur sexig den är, men det borde väl vara hetare än Gudrun på Docklands? Själv föredrar jag rockhak! Helle bent for leather!
;-p

Men tack för ditt Cheer up! Just nu känner jag mig på hyfsat gott mördarhumör! Har faktiskt ett jätteleende på läpparna och tungan ute när jag skriver detta! Och personen du nämnde låter exakt som en viss Af-kontakt jag har! Som säkert firar påsken i Blåkulla! Tack!!! :-p

broder Daniel sa...

Fy på dig, Martin! Kan du inte din Mats Jonsson? Han började ju gå på Fasching då han flyttade till Stockholm.

Om resterande säger jag bara "hemt stridsyxan! deng em op! opp i fjellet!"

Caligula sa...

Jag har nog mer koll på unga skåningar som flyttar till Norrland än unga norrlänningar som flyttar till Stockholm! Ska hoppa på "Hey princess" igen och repetera! Leve August Palm och Mats Johnsson! Opp i fjellet!!!!