onsdag 25 november 2009

Det är alltid bra med en Muminpappa om natten


Som ni nog förstått älskar jag natten. Det är lugnt och stillsamt. Då kan man tänka ifred. Och somna gott. Det gäller bara att hålla en fyr igång. "En ö som lever om natten är rädd om sig."

"Huvudet arbetar bättre när det får vila"

Muminpappan visar prov på stor neurobiologisk insikt när han ska "gå och sova en stund" med hänvisning till att "många problem löser sig när man sover".


"Det är alltid bra med en smörgås om natten"

Muminpappan har så rätt! Man somnar alltid gott när man ätit nåt gott! Många jag känner vågar inte äta på natten eftersom det ska vara direkt livsfarligt. Men är det inte farligt att inte sova gott?

"På dagen gör man bara en utfärd, men man reser om natten."

Jag måste hålla med Muminmamman när hon måste hålla med Muminpappan om deras resa. På natten kan man verkligen resa iväg i tankarna, fantasin och drömmarna. I dagsljuset kan man inte se så mycket för att det man kan se skymmer sikten. Jag vill gärna tro att Muminfamiljen håller med mig där!

"Pappan och havet" somnar man verkligen gott till!


* Jag vill dessutom tro att Muminmamman tänker som rubriken när hon somnar gott*

Inga kommentarer: