fredag 9 oktober 2009

Obomba - dagens Norgeskämt


Om jag tar över presidentposten i ett land som utövar militär världshegemoni. Som befinner sig i anfallskrig i flera länder som man illegalt ockuperar. Som inte trappar ner utan tvärtom upp kriget i ett av dessa. Och dessutom startar ett nytt i detta lands grannland genom att bomba flyktingläger? Eller trakassera och massakrera genom marktrupper? Som skickar fler fattiga från egna landet att döda och dö? Som vill dra in hela världen i sina krigsäventyr, även Sverige som redan brutit med 200 år av fred? Får jag också Nobels Fredspris då?

Jag undrar om Obama ses som en duva i Afganistan och Pakistan. Var kommer duvan att skita nästa gång? Iran? Nordkorea? Latinamerika?

6 kommentarer:

Caligula sa...

Jag har fått en kvalificerad gissning på "fågelskit i ett oljeproducerande afrikanskt land". Jag sätter inte emot!

Caesar sa...

Håller inte med dig alls faktiskt. Lite skygglappsvarning.

Caesar sa...

Har du inte läst Pierre Shori och Jan Eliassons artiklar så gör det.

Caligula sa...

Priset delas ut till en person av sex miljoner. Ganska hård konkurrens om man säger så. Det kryllar av eldsjälar på gräsrotsnivå som vigt sina liv åt att verka för fred, avspänning, rättvisa o.s.v. Som startat eller drivit rörelser för detta. Att Obama pratar om att han vill stabilisera läget efter en extrem företrädare ser jag bara som ett minumum av anständighet. Hans upptrappning av kriget i Afganistan och utvidgandet till Pakistan får dock George W att blekna.

Men framförallt anser jag att Fredspriset ska vara en välförtjänt utmärkelse. Inte en muta åt världens mäktigaste man. I sistnämnda fall är det skygglappar i mina ögon.

Caligula sa...

Jag har läst vad Shori och Eliasson skrivit. Och håller inte med. Det är lite naivt att tro att ett Nobelpris är bindande för framtida agerande. Dessutom bortser man från de stora påtryckargrupperna i presidentens skugga.

Dock föredrar jag att man bombar månen än jorden. :-)

Caligula sa...

Miljarder självfallet