onsdag 28 oktober 2009

Indien, Binoche & fågelskit


Yoga ikväll, garam masala-gryta på mammas trattkantareller med mango chutney när jag kom hem och Lipton Indian Spice-lösviktsté som efterrätt! Jag borde typ heta Martinvaranda Sarasvati! Men det finns såklart begränsningar i min indiskhet. Jag är som sagt ingen Itmahua-satt-på-toa-i-Goa-med-spiksists-självplågareeeeee....!

* * * * * * * * * * * *

Ingen egentlig frankofil heller, med ett stort undantag: les filles! Nu kollar jag på reprisen av dokumentären om Juliette Binoche. Textningen funkar inte, men det gör inget eftersom det inte finns nåt läckrare än tjejer som pratar franska. Juliette Binoche är tillsammans med Emmanuelle Beart och Vanessa Paradise en av de läckraste arvtagarna till Brigitte Bardot på duken. Jag fick en faiblesse för dessa på 90-talet och blev tvungen att se alla filmer jag bara kom åt. Tog med mig brorsan i bilen ner till Lund och Malmö och kollade på smala filmer med mina fransyskor på de underbara alternativbiograferna. Jag upptäckte Binoche med "Varats olidliga lätthet" där hon bara är ... wow! Dessutom är hon otroligt talangfull, inte minst som bildkonstnär! En bit chocolate man bara vill stoppa in i munnen och suga riktigt länge på!

* * * * * * * * * * * *

När jag kom nyduschad från badet var det en fågeljävel som sket mig mitt i nacken! Det var samtidigt som jag svarade på ett SMS från en kompis om att Lidl i Olofström är en av de värsta affärer jag varit i. Kan det finnas något samband?

2 kommentarer:

broder Daniel sa...

Åh, det var riktigt trevliga biobesök de där.

Caligula sa...

Det var det! Inte bara fransk utan tyskt som "Lola rennt" också! :-P