fredag 2 oktober 2009

Afsked af Af

Bye bye, Arbetsförnedringen! Idag var vi ett gäng som fick byta anordnare av arbetslöshetsåtgärder. Fem alternativ var på plats och presenterade samma sak (utom Föreningen Furuboda som en tjej som haft dem under Jobb- och ungdomsgarantin rekommenderades att inte söka). Det stodo emellan statliga Arbetslivsresurs, privatägda och börsnoterade Akademedia (eller "Akademeja" som de av nån märklig anledning uttalar det på Framtidsgymnasiet), bemanningsföretaget Lernia, Föreningen Furuboda (som vi slapp presentationen av) och Folkuniversitetet. Det sistnämnda är en oberoende, icke vinstdrivande 60 år gammal stiftelse med knytningar till Lunds och andra universitet. De flesta anställda där hade bakgrund i lärarutbildningen (tjejen som presenterade Akademedia gick jag själv lärarutbildningen med). Det var ingen tvekan om att jag valde de sistnämnda. Förhoppningsvis kan man etablera lite kontakter i skolans och universitetens värld. Fast man blir väl bara inslussad i "dolda" (läs: slavliknande former) jobb och åtgärder. Men de ligger bra till bredvid Kristianstad stadsbibliotek där jag gillar att smita in.

Jag tänker försöka lägga bort min svartsyn. Det kan bokstavligt talat bara bli bättre. Jag kommer inte att sakna Arbetsförnedringen ett dugg. De har inte gjort ett skit för mig. Bara tryckt ner mig i mina håliga gympadojor. Men man har i alla fall kunnat sno dassarullar där när man inte haft råd att köpa egna.

5 kommentarer:

Per-Ola sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Per-Ola sa...

Jag börjar på Folkuniversitetet den 26 oktober!

Caligula sa...

Trevligt, trevligt! Då lär vi ses! :-D

broder Daniel sa...

Folkuniversitetet brukar väl kunna ha en hel del intressant att erbjuda. Och jag är ganska säker på att de har dassarullar där med, haha! Men slavkontrakt till svältlön är kanske inte det roligaste...

Caligula sa...

Men det är något i alla fall! Trött på att bara gå hemma! Dessutom är man mer mart(in)yr om man jobbar gratis än inte alls! Nu blir det först en "semestervecka" hemma med jobbsök som inte finns och vikariat som bara finns i Ragnars fantasi! ;-D