fredag 25 september 2009

Stjärnor



And there's Orion and there's the Zodiac
If you look close, they're needles in a stack


Det är lätt att tänka på Candlemass "Copernicus" en natt som denna. Stjärnhimlen är sagolik inatt. Så klar. Så nära. Trodde verkligen grekerna att det var krigare och björnar de såg på himlavalvet? Hydror och skorpioner? De var ju enastående astronomer och geologer som visste att jorden var rund och räknade ut dess omkrets med en nästan exakt precision? Eller hade de ett mer emanciperat förhållande till sin fantasi än vi? Vår tids symbolspråk är knappast mindre naivt.

Jag tog en timmes nattpromenad. Min vanliga runda. Med Wolves In The Throne Rooms naturromantiska black metal i öronen. Det var ännu mer passande än när jag gick hem från badet med dem. Stjärnhimmel som sagt. Öppna fält, grusväg och diken. En fladdermus flög upp som en svart silhuett några meter från mig. Jag gick självfallet ensam. En ensamvarg med vargar i öronen (och rävar bakom dem). Klyschigt? Ja. Lika klyschigt som att borsta tänderna med tandkräm och skölja munnen med vatten efteråt. Framme vid näset är en port av stenpelare och två höga popplar som reser sig mot himlen. Liknande ett Djävulstecken \m/ i mörkret. Innanför ett stort runt grusplan som gjort för en häxsabbat. Med ett stort brinnande pentagram som det Candlemass sitter i. Men lugn, det är bara en parkering. Tidigare stod här en ammunitionsfabrik som revs för några år sen. Lite passande att lyssna på låten "Crystal Ammunition" med Wolves där. Stjärnorna får utgöra kristallen. Den yttersta stjärnan på Karlavagnen stack ner i trädkronorna. Jag fick lysa mig fram med mobilen i skogsdungen till och från sjön. Annars räckte det gott med stjärnljuset. Självfallet var Orion en krigare som stod och spände bågen upp mot himlen och vars svärd i bältet nästan nuddade marken. Karlavagnen var en vagn. Jag tyckte mig t.o.m. se en fallande stjärna. Men glömde önska mig något...

Candlemass ja! Det blir förfest hos min väninna Linn (märker ni att mina bloggar kryllar av ofrivilliga rim?) i Lund. Hon lägger ut med öl och fixar käk! Min vän Persian hänger med! Vilken lördag det kommer att bli alltså! Har fler goda vänner och vänninor som dyker upp i samband med konserterna! Angel Witch ska bli ytterst coolt; älskar deras charmiga NWOBHM som håller klar Diamond Head-klass! Troubles tunggung ska bli najs! Och självfallet de stora stjärnorna: Candlemass! Tyvärr tycks de ha lagt bort "Copernicus" från sina setlists sen Messiah fick foten i röven... Länken nedan innehåller även hela sångtexten. Läs, lyssna och begrunda!

http://www.youtube.com/watch?v=GmLV28GhuUw

Inga kommentarer: