måndag 21 september 2009

Läskig katastrofbudget

Budgeten ska bli spännande. Eller nåt. En krisbudget av en katastrofregering. Kommer jag att vara en vinnare eller en förlorare? Jag kan redan nu säga att jag är en förlorare. Eftersom jag är beroende av höga (läs: lagom) skatter både för mitt yrke och för att jag tillhör den stora majoritet som inte kan klara livets alla nödvändigheter med privata försäkringar. Men regeringen ämnar ju fortsätta sänka skatterna. Trots en förväntad arbetslöshet på 12-20% nästa år. Sen får de självfallet låna för att täcka budgetunderskottet. Som att ge tvåtusen till brorsan och låna lika mycket av syrran för att klara sig.... en 5-åring skulle inte fatta logiken. Men det finns ju ingen heller. Bortsett från att det är ren principiell högerideologi: man SKA ta från de fattiga och ge till de rika! För att man bara SKA det!

Men någon sa att skatten åtminstone ska höjas på läsk. Och det är kanske bra för folkhälsan? Dock inte för white trash som jag. Eftersom jag har sex PET-flaskor cola sen tacokvällen i lördags (och smet från alkoholskatten) har jag genom panten råd med knäckebröd en vecka framåt. Men det tvångssparandet får det vara slut med. Läskigt.

Kommer de som ännu har jobb (heltids, självfallet) kvar att rösta fram rövarregeringen Reinfeld även om ett år? Med löfte om 30 silvermynt (typ euro) i månaden i skattesänkning för att det ska "löna sig att arbeta"?

Inga kommentarer: