torsdag 3 september 2009

Jobb, film, mat, friskvård, lektyr

1:a onsdan i september

Kära dagblogg! Hur har dagen varit? Tja...

Jobbsök

Jag sökte ett jobb på en gymnsaieskola i Malmö. Inte 100% såklart, men ändå. Det var Religion, Samhällskunskap och som handledare för elevernas projektarbeten. Precis de grejerna jag sysslade med på mitt förra jobb. Sprang på killen som har hand om vikariaten där igår förresten. Han sa att han skulle höra av sig om de skulle behöva mig. Och igår snackade jag med en gammal kompis om praktik. Känns åtminstone som att man varit lite aktiv på jobbsökarfronten denna månaden. Samvetet ler i mjugg.


Filmtajm

Medan jag käkade spaghetti och min goda och nyttiga pastasås till lunch kollade jag på "Och Gud skapade kvinnan". Jag sket i den inatt, men nu kom den väl till pass. Jag bemödade mig att inte få spaghettin i grytan al dente, men spaghettin i brallan var minst sagt al dente när man såg mademoiselle Bardots läckra kroppsformer och för sin tid, 1956, chockerande nakna hud. Som handling är det väl kitch. Men det är snyggt filmat i färg i Saint-Tropez, med gränder, hamn, hav och krogar. Och Brigitte då såklart. Cha-cha-musiken passade perfekt in i filmens stämning. Och jag kan se något feministiskt i en ung flickas längtan efter frihet och självständighet; en flykt från barnhemmet, ett mer eller mindre påtvingat kvävande äktenskap och patriarkala familjestrukturer med sura sippa kärringar som kräver av sina söner att tukta "vilda" flickor. Dessutom tycker jag att de manliga kärleksaktörerna i såna filmer är så pinsamma och patetiska att jag skäms å mitt köns vägnar. Då är en sån rollgestalt som Bardots en frisk fläkt.

Friskvård

Jag gick till Friskvårdshuset för första gången sen i vintras/våras. Det var vattengympa i simbassängerna, men badbassängen var tom. Så jag simmade och plaskade omkring lite där istället. Hoppade från högsta trampolinen för att se om jag vågade, med tanke på.... anledningen till min brutna fot, och det var inga problem. Bubbelbad, torr- och ångbastu... arombastun fick jag helt för mig själv, kändes inte fel alls. Satt och blundade och sträckte på mig med djupa andetag medan badvakten stod och viftade med handduken enbart på mig. Kände mig som en riktig romersk kejsare på badet med en egen slav. Det blev riktigt brännande på slutet och kallvattenhinken efteråt var inte fel. När jag promenerade hem kände jag mig riktigt fräsch och pigg. Nu känns det perfekt att börja hänga där igen och hålla sig pigg under hösten och vintern. Gym, sim, poweryoga, bad, bastu och promenader. Hygien, hälsa, motion, baywatch och avkoppling.

Lektyr

Väl hemma kokade jag mer spaghetti och har suttit och lyssnat på Saga Borgs fjärde bok om "Jarastaven" som talbok. Serien blir mer och mer fantasy, liksom Margit Sandemos "Isfolket", men det är bara spännande och fängslande. Älskar sättet den är berättad på. Nu ska jag slänga mig i sängen med Richard Dawkins "Illusionen om Gud" som är riktigt kul och än så länge lättläst. Väntade mig tung ofattbar naturvetenskap, men det kommer väl. Får se om jag kallar mig "ateist" när jag är klar med den. Jag lär definitivt blogga mer om den.

Inga kommentarer: