tisdag 29 september 2009

Hyresbidrag åt en slusk?

Tänkte försöka fiffla en smula med den järnhårda bidragslagen och söka bostadsbidrag. Jag klarar mig inte på 6000 spänn i månaden, bara att inse. Eftersom jag går på aktivitetsstöd borde det gå. Men fan vet. Dessutom ska det vara en massa fittande med blanketter. Inkomstdeklaration från förra året t.ex., då jag ändå jobbade en del. Och studieskulderna. Hata byråkrati. Även om byråkratin inte är så jävla farlig ändå. Men lite krångel räknar jag kallt med. Fast varje hundring just nu är en förmögenhet för mig. Mat för en halv månad, typ.

Men jag unnade mig en Over The Rainbow-biljett ändå. Enda chansen jag har att se dem. Och jag har resa och övernattning fixat. Det är kanske inte en slusk som jag värd. Men det skiter jag i. Dessutom är rock musik av sluskar för sluskar. Även om just dessa kanske är lite glittriga.

4 kommentarer:

Per-Ola sa...

6000 spänn?! Har du fått sänkt ersättning? Du har fått genom din förfrågan om uppskov hos CSN?

Caligula sa...

6095 .... Enligt beslut från F-kassan ska jag få 355 spänn per dag. Det skulle bli 23 x 355 denna månaden = 8165.... Inte mycket det heller men en j-a skillnad... Känns som att jag snart har med både soc och kronofogden i mina fattigbloggar...

Ska se om jag kan besöka F-kassan idag. Har ju två ärenden: månadsbeloppet och bostadsbidraget... Känns som att det kommer att skita sig.... byråkratin är kanske inte krånglig i Sverige anno 2009.... men känslokall...

CSN gav mig lägre ersättning. Nu vill de ha en dryg tusing i månaden. Innan ville de ha 1700-1800....

Per-Ola sa...

CSN sänkte mitt belopp från runt många tusen i månaden till 460 kronor som jag betalar nu.

Bostadsbidrag tror jag inte du får. Det gäller bara för personer upp till 29 år eller om man har barn, vill jag minnas. Det finns något som heter bostadstillägg som morsan får (hon är ålderspensionär). Kolla det.

Caligula sa...

Var bostadstillägg jag trodde jag skulle kunna få, men det var för altivitetsstöd och inte aktivitetsgaranti... eller nåt som lät likadant...så det sket sig! Bostadsbidrag är som du säger. Problemet var a-kassan, där jag hamnat i ett tillfälligt Moment 22-läge. Det fixar sig förhoppningsvis, fast i mitten av oktober... Det är i facket man finner byråkratin...

460 till CSN låter klart schysst! Mindre än hälften av vad jag betalar efter sänkningen av årsbekoppet. Skumt...