fredag 18 september 2009

Förra helgen: Hell Yeah! Helvetets Port! \m/

Kör en slö kväll hemma. Kollade på Lovecraft-filmen medan jag käkade min flottiga mat. Blev inte så rädd för en råtta med människoansikte som såg ut som Farbror Frej. Mycket stekfett på potatisen i ugnen och en rejäl klick fett i bearnaisen. Viva kolesterol! Lyssnar på blandskivan jag fick i veckan och som jag inte hunnit bli klar med. Över 6 timmar och över 70 låtar! Det fanns visst ännu fler band än de jag nämnde i min tidigare blogg om skivan! Och imorgon får jag mycket mycket mer! :-P

Fredag


Har inte hunnit skriva om förra helgen ju! Det var ännu en sån här sitta hemma och vara fattig-fredag. Men så ville min väninna Linn i Gunnesbo utanför Lund att jag skulle komma och hälsa på. Jag sa som det var att jag bara hade tvåhundra spänn, vilket resan dit och tillbaka kostar, och de var öronmärkta för resan till och från Candlemass kommande helg. Men hon hade ett kort man kunde åka 22 timmar fritt i Skåne med som jag fick. Så var den resan betald! Jag köpte ett gäng öl till oss på bolaget som vi delade på (hon betalade och jag blev återigen bjuden, jag svär att bjuda igen snart!). Först åt vi riktigt goda schnitzlar som hennes dotter stekte upp. Sen tog vi ett par öl var och gick ut och promenerade lite. Liksom mitt ghetto är hennes lägenhetsområde byggt vid ett vackert naturområde. Vi gick förbi en stor gammal gård (att jämföra med mitt ghetto Gamlegården!) som är ett 4H-läger nu. Tuppar, höns, ankor, lamm, hästar... Vi stannade till och klappade en jättefin häst. Det fanns även ett kritvitt föl som fick mig att tänka på Miramis i "Mio min Mio", men det var tyvärr lite blygt. Jag klappade även en igelkott som inte var ett dugg rädd (på kinden då, inte på piggarna). Vi gick ner till en sjö/damm som kallas Mossen där det simmade ett par stora vita svanar mot oss i det spegelblanka vattnet. Vi satte oss på en bänk vid sjön och bara softade. En riktigt härlig kväll!

Väl hemma blev det en massa hårdrockskonserter på DVD och VHS. Först slängde vi på Gamma Rays "Hell Yeah!"; en inspelning från Montreal under turnén med Helloween. Och JÄVLAR alltså! Vilken konsert! Jag har aldrig fastnat för Gamma Ray innan, men detta är något utöver det vanliga. Varenda låt under hela konserten bara kryllar av oväntade vändningar. Se den själva om ni inte redan gjort det! Sen blev det lite Rainbow, Black Sabbath, Candlemass, Ozzy o.s.v. Linn gick och la sig "tidigt", typ kvart i fyra på natten/morgonen, jag satt kvar och kollade tills det var ljust...

Lördag

På lördan fortsatte vi att dricka lite öl och tog varsin Bacardi-grogg. Vi kom in på att Doro skulle spela kvällen innan Dio i Stockholm i december. Vi kollade på skoj vad resan skulle kosta. Vid det tillfället skulle det gå lös på 190 spänn per person! Fram och tillbaka! Alltså skulle det bli billigare för mig att se Dio i Stockholm än i Malmö! Jag hoppas att vi kan hitta nån trevlig person i Stockholm att övernatta hos. Och att det blir av. Skulle vara så jävla kul! Tanken gjorde oss på supertopphumör och lördan var räddad!

På kvällen åkte hon vidare till Malmö för att se Jörn Lande på KB. Min kompis Andreas i Kristianstad undrade på MSN om jag inte ville hänga med på en öl på kvällen. Jag sa även där att jag var pank. Men jag åkte direkt och hälsade på honom och blev bjuden på en öl! Han spelade några riktigt bra stycken på elgitarr som han skrivit och har tankar på att göra nåt av. Vi skulle eventuellt träffa ett par kompisar till honom från bandet Helvetets Port. Det är ett gäng unga grabbar som inte var påtänkta i början av 1980-talet men är helt sålda på heavy metal från den tiden. Alltså NWOBHM fast i Sverige. Andreas visade och spelade en skiva med dem och de hade verkligen lyckats fånga tidseran de var ute efter. Både i musiken och layouten (självklart vinyl-LP med inlägg och färgposter!). Väl på Biljardkompaniet, puben dit vi stack, dök två av Helvetets Port-grabbarna upp. Plus flickvännen till den ene. Och nu snackar vi!

De levde verkligen upp till rockmyten! De kommer till en ny stad, slår sig ner och inom en minut var golvet fullt av krossat glas! Och mitt knä av rom & cola, haha! Men jag fick även alkohol i strupen eftersom jag blev bjuden på en massa öl! När de stängde gick vi till en annan hårdrockpub, Valvet. När de stängde gick vi till puben Harrys intill. Där träffade jag några kompisar som tvingade mig att slå mig ner. Jag träffade även en tjej jag haft som elev (hon som gillar kubansk salsa och som jag nämnde i en Malmöfestival-blogg) som jag snackade en hel del med. Så Andreas och Helvetets Port tappade jag nästan bort. Men som jag hört blev de bara mer och mer sjövilda, muahahaha! Heavy Metal! \m/

Sen gick jag hem! Tack Linn, Andreas, de båda grabbarna i Helvetets Port + tjejen och ni andra för en riktigt skitkul och trevlig helg! Både för sällskapet, maten och drycken! Var klart värt en gratis bakfylla i söndags! :-P

4 kommentarer:

Andreas sa...

Vadå flickvän? Potentiellt sexobjekt heter det väl när man drar över det en gång...

Caligula sa...

Kunde du inte utrycka dig lite mindre okänsligt? "Knull" låter väl finare på nåt sätt? ;-9

Andreas sa...

Blanda nu för fan inte in känslor!

Caligula sa...

Ojjj... känsligt ämne? ;-)