lördag 15 augusti 2009

Vill du inte haaa mej?


Sjunger Stefan Sundström. Fan vilken skön sångare är! Ska bli skitkul att se honom med band imorgon! Framförande nya låtar dessutom!

Ikväll såg jag bara Trauma Machine. Fast det var inte så bara; ett av Sveriges tuffaste tjejfrontade band. Det började med att jag slog mig ner på tåget och utan att jag visste om det råkade hamna mittemot min kompis Lolla (vars blogg på Helgon jag rekommenderar). Vi snackade lite allt möjligt: musik, festivaler, politik, arbete... En väldigt trevlig resa ner! Han hade tänkt se två band på SRF: Motörhead och Trauma Machine. Han kände sångerskan och det visade det sig att jag också gjorde när jag pratade med min kompis Jacob som hämtade upp mig på centralen. Jag festade med henne på campingen på SRF i början av 00-talet eller nåt. Skjutsade henne t.o.m. till Kristianstad efteråt. Då hade hon långt svart hår. Första gången jag såg henne uppträda var hon kortsnaggad och jag kände knappt igen henne. Det var när hon gick på gymnasiet och elever på skolan satte upp en föreställning som handlade om hur tjejer i tonåren hade det och sånt. Då sjöng hon en sorglig visa till akustiskt gitarr. Nu hade hon blonda dreads bokstavligt talat nästan ner till marken. Jag och Jacob snackade med hennes pojkvän (som även han hade fått några av hennes dreads!) som frågade vad vi tyckte om spelningen. Jag svarade att jag blev imponerad. Och det var uppriktigt. Pojkvännen sa att det var lite som Faith No More fast aggressivare. Jag tänkte själv på den typen av band. Hon blandade "hård rensång" och growl och hade en grym karisma (fröken Storck är inte som sin namne i "Fablernas Värld"!). Bandet var grymt samspelta, även när de fick upp "gäster" som sjöng eller spelade. En grym tjej med Behemoth-tröja gick t.ex. upp och sjöng duett precis lika hårt. Sånt älskar jag! Som att se och höra Kali och hennes väninna gå bärsärkagång på scenen! Kolla upp bandet! Jag tror och hoppas att Trauma Machine kommer att gå långt med sin egna stil! Även utanför Malmö! De uppträde i Folkets Park på en scen mitt bland tivoliattraktionerna. Det skulle vara "familjevänligt". Och det är det väl iof med texter om att göra barn...! ;-)

Träffade på ett par andra jag kände också. Var kul. Unnade mig en Heineken även om jag inte har råd med öl eller nåt annat. Såg poeten Bob (Hansson) bland folk i baren. Tydligen uppträder han där dagligen nu. Såg inte fler spelningar utan åkte hem hyfsat tidigt. Imorgon blir det Folkets Park igen. Då med Stefan Sundström som sagt! Efter det blir det Miss Li på Stortorget! Har inte sett den bruden men är spänd på det! Malmöfestivalen är trevlig med sina häftiga exotiska matstånd och framför allt sina gratis konserter! Som skulle kosta upp till 400 spänn stycket hemma i Kristianstad! Lite väl trångt med folk på gator och torg bara. Och var FAN är toaletterna??!!!!

Inga kommentarer: