måndag 31 augusti 2009

Söndags-TV

Jag känner mig förkyld och seg, då är det tacksamt att kunna softa framför TV:n. Och småmysa med grillad korv, råstekt potatis, glass med björnbär, kaffe och choklad.

Sista avsnittet av "Hedebyborna", bland det bästa SVT producerat. Jag måste få tag på en video så jag kan kolla på serien på raken igen. Jag har den och en massa andra bra serier och filmer inspelade på videoband, men min nuvarande video käkar upp banden...

"Agenda" hade excellensen Reinfeld som gäst. Han hade svårt att kommentera faktum att Sveriges industriarbetare har 20% arbetslöshet. Eller att Afganistan har nya lagar som tvingar kvinnor till sex och äktenskap. En serie om människans ursprung var väldigt intressant (liksom ämnet i sig). Alla är vi från Afrika, de som vandrade ut var kanske bara några hundra men det är deras "gren" vi europeer och andra icke-afrikaner härstammar från. Människan kan inte springa ikapp en antilop, men i och med att vi tappat pälsen och våra svettkörtlar gör att vi kan kyla ner oss gör att vi kan köra utmattningstaktiken. Bytesdjuren måste förr eller senare stanna till och flåsa för att kyla ner sig, och då kan vi ta dem. Evolutionen har gjort oss till utmärkta jägare, vad veggisarna än säger om vår "verkliga natur"! Det är skitcoolt att olika sydafrikanska folk har besläktat "klickspråk" trots att de inte haft kontakt på 100.000 år!

Kunskapskanalen visade en film om Allan Edwall, en av våra allra största skådisar och vissångare. Det var intressant att se hur hans barndom i ett litet brukssamhälle i Värmland präglat honom. Storsjön, skogarna och fjällen, bruket och arbetarrörelsen, folkbiblioteket, pappa kommunisten... allt stöpte honom som både artist och "samhällsvarelse". Och den folkmusikaliska auran. Trots att han blev "riktig" stockholmare sen! Jag måste börja sluka hans produktioner! Astrid Lindgren-serier som visor! Även där har jag en massa inspelat på video som jag inte kommer åt....! Merde!

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Avsnittet var vemodigt som FAN på slutet. Jag såg det också - och myste med nybakade kanelbullar och te! :)

Caligula sa...

Japp, det var sorgligt trots att det blev fred till slut... Allans... flåt, Eriks, öde är vemodigt ända från början... Ninas... Märtas oxå... och många andras...

Nybakade bullar! Sämre finns! =P