lördag 22 augusti 2009

Röd-grön röra

För en stund sen inleddes fastemånaden ramadan. Själv är jag mitt uppe i icke-festemånaden ramlösedan. En vit månad är det inte direkt; på Malmöfestivalen (sex dagar) blev det sammanlagt två flaskor starköl och en 3:a fin-whisky. Men en nykter månad då? Kanske! "Men det är inte seeekert", som "smålandspojken" Emil säger på sin söderdialekt. Det är ganska behagligt med lite lugna och nyktra helger ibland. Och festivaler. Malmöfestivalen kändes ganska märklig för att vara festival utan camping, tält och fylla. Men jag har fått sånt så jag klarar mig i sommar. Nu har det varit skönt att avnjuta konserter med klar skalle och sova gott i en riktig säng efteråt. Det typiska är att det fina och soliga vädret har kommit nu när jag sluppit campa. Och det allra bästa är att det regnade i måndags och idag, de enda dagar jag inte varit på festivalen. Igår trodde jag fan att jag skulle bli sönderbränd; 28 grader varmt och stekande sol! Ljuvligt! Härligt! (Festivalen bloggas mer utförligt så småningom, beware!)

Fredagens mat beror liksom icke-festemånaden på att jag är pank som en lus (pank as a punk). Jag har inte ens råd med Ramlösa så ramlösedan är kanske ett dumt namn. Men jag hade råd med ett paket gröna linser och krossade tomater att smälla ihop en linsgryta med. Det låter ju geggigt a la Neil i The Young Ones, men kan vara riktigt gott. Med tomatsås och några klickar tacosås samt hackad habanero från kylen blev det en riktig röd-grön röra. Några finhackade potatisar som jag fräste upp. Och pressad vitlök såklart. Och cayenne såklart. Och en massa chilipeppar. Hotter than hell! Några klickar mango chutney i så blev det småsött och gott. Indierna är ju geniala på det sättet: de har alla smaker man vill ha i maten och slipper dämed sötsug efteråt. Men jag blev ändå sugen på choklad efteråt och mumsade några bitar till mitt efterrättsté (kaffet är slut och jag har inte råd med nytt; här ställs man verkligen på prov!). Mumsade i mig sista linsgrytan nyss till ett par skivor rostat bröd. Nu är jag sugen på té igen och ska ta en mugg! Tillsammans med ett fat bär! Mumma! Allt medan jag lyssnat på Saga Borg som talbok (började nyss på fjärde boken i Jarastaven-serien)! Myyys!

Ingen alkohol, inget koffein, vegetarisk linsgryta, té, bär, choklad och annat antioxidant: fy fan vilket hälsofreak jag är! ;-9

Inga kommentarer: