måndag 17 augusti 2009

Razzel å pling plong


Aftonbladet afslöjar: Volvo säljs till kinesiska Geely. Här ska tillverkas lågprisbilar för en kinesisk marknad! Kineserna har tröttnat på sina gamla cyklar och vill ha lågbudgetbilar nu för tiden! Om ett par år köper de mer bilar än jänkarna!

Synd, tycker jag. "Moppar dom låter så örona gråter, å bilar dom dundrar så örona blundar, små cyklar det far omkring, det hörs nästan ingenting, lite razzel å lite pling, razzel, razzel, razzel å pling". Kina var bättre förr!

-"Din jävla kommunist! Vill du ha det som i Kina?!" - Javisst! Inte deras arbetsförhållanden och löner i Torslanda och Gent. Men idén om att cykla! Det är hälsosamt för både miljön och cyklisten! Testa! Vi svenskar kör alldeles för mycket bil!

-"Din jävla miljömupp! Får jag inte köra min bil nu heller?" - Jovars, men jag tycker att du är trög som gör det när det finns gratis kollektivtrafik! När jag får bestämma ska alla tåg och bussar vara gratis!

-"Oooooh! Och vem ska betala det då? Du?" -Ja, bl.a. Genom skatten!


Jag vet inte om AB:s uppgifter stämmer. Och hur det går i så fall. Gyllenhammar vill tydligen att Volvo ska tillverka riskokare till kineserna. Jag lämnar frågan åt sidan. Däremot har jag ett starkt krav på gratis kollektivtrafik! Här och nu! Om politikerna varit ärliga i sin "hållbara utvecklings"-fasad hade de inte fnyst åt idén. Men de är knappast ärliga. Annars är de bara trångsinta. Det finns pengar till det om de bara tas ut och fördelas rätt!

Nu ska jag gå tillbaka till min gulaschsoppa i min kinesiska soppskål! =P

Inga kommentarer: