tisdag 25 augusti 2009

Okristligt välkrystat

Hemma igen från Olofström. Himla rännande dit. Och nästa lördag ska jag dit på barnkalas. Men det har varit värre: att pendla dit dagligen på omänskliga (tänkte skriva "okristliga" men sån är jag ju faktiskt) tider för ett monotont skitjobb jag hatade. Att jag bröt med den nerbrytande tristessen och skolade om mig är det bästa jag gjort. Dessutom är ju Volvos saga all. Well, well, rest in hell!

Skulle åka hem igår men stannade kvar tills idag eftersom jag och morsan kollade på "Män som hatar kvinnor" igår kväll. En kompis inbillade sig att den skulle vara som "en dålig Beck-film". Och det var den också. Peter Haber var t.o.m. med i den, även om han nu spelade en galen ondskefull sexmördare vars psykologi man aldrig fick grepp på. Jag har svårt för "allvarliga" deckare som bara blir tråkiga och opersonliga. Precis sån var filmen. Trots skådiseliten. Jag älskar Sven-Bertil Taube som skådis och han gjorde den kanske lite uthärdlig emellanåt. Däremot är jag allergisk mot Mikael Nyqvist... Jag förstår inte var det så fruktansvärt våldsamma som det snackats om kom in. Inte för att jag är ett dugg intresserad av att frossa i sånt, men de som hade sadistiska förväntningar lär bli besvikna. Storyn om en ondskefull kapitalistklan vars två goda medlemmar finner varandra i slutet tack vare en sexuellt utnyttjad överintelligent hämnare till datahacker och en Erik Ponti/Jan Guillou-journalisttyp känns ... okristligt välkrystad. Vad jag tyvcker om boken har jag skrivit i en tidigare blogg.

Idag har jag fått blanketten från CSN så jag kan ansöka om sänkt årsbelopp. Skönt. Nu lyssnar jag på Minsks nya fantastiska skiva "With echoes in the movement of stone" och dricker kaffe. Jag har knappt sovit nåt inatt så den typen av twilight zone-musik passar perfekt. Låg och läste till halv fyra inatt, kunde inte somna efteråt och gick upp strax före nio imorse då morsan och hennes man skulle köra upp och hälsa på syrran i Götet. Fick hem lite käk så middan ikväll är räddad: potatisbullar och grillad kyckling. Och hallon och körsbär som efterrätt. Och några av grannens äpplen. Och en paket finsk lakrits. Mumma!

Dagens mål (att utträtta, det jag ska förtära är nämnt):

* Räkna ihop årsinkomst och slicka skiten till CSN.
* Läsa ut och lämna "Embracing the dark", avhandlingen om Dragon Rouge.
* Promenera på naturområdet och hoppas solen fortsätter skina.

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Den avhandlingen hade jag gärna läst också! :)

Caligula sa...

Den är mycket läsvärd! Ung hårdrockig kille från Åbo universitet som skrivit! Ska kommentera lite om den i en blogg. =)