tisdag 4 augusti 2009

Mysmanifestet

Ofta får jag kommentarer om att jag myser till det (inte minst från Dyermaker, en mycket klok dam som i minst lika hög grad har som livsfilosofi att mysa till det). Och det gör jag också. Så ofta jag bara kan. Jag tycker att det är vansinne att inte göra det. Askes är inte min grej. Bara i lagom dosor, och då som ren njutning. Överdåd får inte vara för länge, då föräter man sig ganska snabbt. Att kämpa för att överleva är en rejäl kick i sig. Men jag bangar ju inte för en festmåltid när jag kan. Eller några bitar choklad till kvällskaffet. Mumsfilibabba! Musik, böcker, serier, tidningar, korsord, naturvistelser, film, träning, bad, njuta i solen, bigaråer, glass, té, varma mackor, konserter, teater, stadsvandringar, öl, vin, nypressad apelsinjuice, sitta på en bänk och titta på folk.... vardagen är proppfylld av mysmöjligheter! Både om man jobbar eller är arbetslös! Har familj eller är ensamstående!

Jag blev starkt påverkad av Anton La Veys livsfilosofiska dogm "Njutning, inte tvång" när jag läste "The Satanic Bible". Men man behöver verkligen inte vara satanist för att njuta. Jag är lika tilltalad av kristnas, muslimers eller vilken annan religions som helst uppmaning att njuta av Guds gåvor. Ty de finns här. Och nu. Bara för oss!

Men det handlar inte bara om filosofi eller religion. Det handlar även om politik. Detta kan ju låta konstigt. Om jag vill fixa till en kycklingkebab nu (vilket jag funderar på trots att det är mitt i natten, men jag är sugen!) eller krama och pussa en tjej -vad har det med politik att göra? Svaret är: mycket! Det handlar om att själv genom ett direkt val och en direkt handling ta ansvar för sin egen och andras lycka. Och mer politiskt än så kan det inte bli! Och ett fritt, självständigt och lyckligt folk är förtryckarnas största fasa! Varför vänta på en himmel när när vi kan mysa här och nu? Myyyyyyyyyyyyyys!!!!!!!!!!! =P

Inga kommentarer: