lördag 29 augusti 2009

Mys-pys i Hästveda

Det var ett par riktigt trevliga dygn uppe hos min väninna på hennes husvagnscamping vid Luhrsjön i Hästveda. Första kvällen grillade vi lite fläskfilé och chorizo jag hade med mig. Hon stod för potatissallad och lite sånt tilltugg. Igår promenerade vi i naturområdena där uppe. Trots att det är Göinge så snackar vi inte början på den mörka småländska granskogen utan underbar blandskog. (Liksom här hemma så har det faktum att det är/har varit militärt område skyddat naturen från skövling av olika bolag. Inte sällan är kapitalismen mer barbarisk än militarismen, och det säger inte lite!) Terrängen är underbart kuperad och verkligen exotisk för en slättskåning bara ett par mil därifrån! Gårdar, hagar med blåklockor och vildhallon, äpplen att knycka... Vi hittade en äng med superfina björnbär och fyllde ett halvt 2-liters glasspaket! Som jag fick med mig hem och ska mumsa till ett 2-liters glasspaket GB:s vaniljglass (rekommenderas!) som jag köpte ikväll!

Strax efter "Björnbärsängen", som vi döpte det till, hittade vi ett undangömt litet badställe i en liten sjö som hade det klaraste vatten jag nånsin sett. Vi badade nakna och det var hur varmt och härligt som helst i solen. Efteråt satt vi näck och käkade vattenmelon.

På kvällen stack vi upp till en klippa (ett livsfarligt stup!) vid Luhrsjön och gjorde upp en lägereld. Inget kol och skit utan en riktig brasa med ved, grenar och kvistar. Sånt sysslade jag och mina gamla polare med på 90-talet och jag har verkligen saknat det. Att sitta och blåsa på glöderna så att det det slår upp flammor är en... DRAKONISK känsla! Vi satt flera timmar och höll elden vid liv, grillade korv och bara njöt av stundens mysighet. Vi fick in "Lugna Favoriter" på den lilla radion vi hade med, och t.o.m. den kanalen bidrog till den mysiga stämningen (och det VAR faktiskt vissa riktigt bra ballader).

Idag hjälpte jag till att packa ihop i husvagnen och fälla ihop förtältet. Det tog några timmar men var kul att hjälpa till. Och jag blev bjuden på en pizza och en starkcider på en uteservering på en pizzeria i Hästveda som tack för hjälpen. Sen bar det hem. Om en vecka ska vi dit igen. Och ha en rejäl hårdrockfest hela helgen med kul människor i stugorna som ännu finns att hyra däruppe. De som hänger med, det finns gott om plats än, kommer att få det skitkul i naturskön miljö! De som bangar får skylla sig själva, mest synth om dem!