torsdag 6 augusti 2009

Love the smell of napalm over Åhus? Absolut! Smells like Victory!



Sov riktigt länge idag. Började dan med kaffe (har ni hört den förr?), varma mackor med köttfärs och tacosås och Therions "Gothic Kabbalah", världens kanske bästa skiva (jävligt högt rankad iaf). Det var superväder så jag packade badgrejer och jag åkte ner till Åhus!

Bussen stannade inte vid badstället där den brukar så jag fick hoppa av på ett annat ställe innan den vände tillbaka. Hittar inte i den hålan men försökte hitta genvägar till stranden. Var svårare än jag trodde. Men jag fick se mig omkring och fick mig en rejäl promenad på ett par - tre timmar. Det är en mysig sommarstad (fast Kristianstad berövade dem stadsstatusen anno 1617, haha). Det är mysigt att promenera vid hamnen och titta på båtarna. Och gå i de mysiga gamla gränderna i city. Men jag äcklas av alla lyxvillor i precis hela Åhus. Sommarstugorna är en sak, men nu snackar jag om de som försöker leka Beverly Hills permanent.

Till slut hittade jag iaf rätt, men var så hungrig att jag fick ta en 150-grams hamburgermeny på strandserveringen innan jag hoppade i plurret. Vattnet var varmt, skönt och klart. Simmade, flöt och plaskade i de små vågorna. Men solen gick ner och det blev kallt. Vilket inte är att undra på i fullmånetider.

Jag hann precis hem till "Kvarteret Skatan". Den serien är ganska ojämn, ibland är den riktigt kul, ibland riktigt kass. Men den har riktigt schyssta komiker. Sen blev det glass med björnbär, kaffe, choklad och "Apocalypse Now Redux" (den nästan en timme längre versionen). Jag ska erkänna att jag aldrig sett filmen alls innan. Vilket jag fått skit för. Och jag märker att jag missat mycket av allmänbildning. The Clashs "Charlie don´t surf" och Sodoms "Napalm in the morning" får helt plötsligt ny innebörd. Man bör känna till syftningar och anspelningar, mina bloggar kryllar själva av såna. Att filmen väldigt öppet anspelar på Joseph Conrads "Mörkrets hjärta" (bara namnet Kurtz!) går ju inte att ta miste på. Mycket snygg och tankeväckande film för den delen (med fler topplösa flickor än Åhus strand har att bjuda i dessa apokalyptiska tider).

Det är lite kul: när jag gick bland överklassområdena i Åhus (det är ju inte ens överklass utan fismedelklass som försöker leka det) tänkte jag att de borde evakuera Kantarellen (där jag och packet badar), köra in en luftflotta av B52:or och helikoptrar och napalmbomba hela skiten (de gamla ålabodarna får de såklart skydda). Och detta var innan jag kollade på "Apocalypse Now" eller hade minsta tanke på den! Charlie surfar ändå inte på de små vågorna jag guppade bland i böljan den gröna (blått blir det först vid en linje där det långgrunda plötsligt byts mot djupt).

Jasså? Är det inte jag som brukar vara "duktig" och ta avstånd från stenkastning och våld i den svenska "klasskampen"? Jojo, såklart! Men nu handlar det om att bomba AFA-ungarnas pappors villor i Åhus! Och då bekämpar man fascisterna på allvar! ;-D

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Ja, ska det rensas ska det göras från roten! :D

Caligula sa...

Japp! Finfina ROT-avdrag om de anställer legotrupper som marksoldater! Här ska de inte komma och leka Monte Carlo, seperatisterna och bratsen! ;-D