tisdag 4 augusti 2009

God Nattis!

Shit, klockan är fem på natten/morgonen och jag är fortfarande uppe och pigg... Jag är nattmänniska. När jag jobbade natt på Volvo trivdes jag utmärkt. När jag körde hem hade jag vägen för mig själv. Jag hade hela eftermiddan och kvällen fri. Det var lugnt och skönt på jobbet och sällan några chefer (vilket knappast innebar att vi kunde slappa). Inom vården och många andra yrken krävs jobb på nätter. Och kvällar. Och helger. Och det känns tryggt och skönt.

Jag skulle inte ha något emot att hålla lektioner på en nattskola. Skulle vara coolt. Men jag får ställa in mig på dagtid om jag inte, måtte det aldrig ske, tvingas byta yrke. De som jobbar "obekvämt" och har barn får ofta tvingas sluta om kommunen inte kan erbjuda nattis. Värre kommer det att bli om major Björklunds nya skollag går igenom:

"7 kap. Förskolan 3 § .... Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger."

Nämen va generöst gentemot fattiga kommuner! Vårdbiträdena kan väl skaffa sig varsin liten barnpiga om de tvunget ska ut och ränna i sjukhuskorridorerna på nätterna? De som jobbar storhelger tjänar väl så fina pengar då att de har råd med en barnflicka? Eller är det här dina extra miljarder till kommunerna ska in, majorn? Kan du inte se till att stryka den paragrafen i så fall?

Det blir Godnatt Sverige i vilket fall som helst med den skollagen...

Inga kommentarer: