fredag 24 juli 2009

Yoghurtälskarens yoga-blogg


Nu ska jag gå och borsta tänderna. Visste Ni att tandborstningen egentligen är en yoga-övning? Det har jag läst i flera böcker om yoga och de har sagt det på yoga-kurser jag gått. Och jag kan mycket väl tänka mig att det är en utomordentlig yogisk övning.

Inom yoga är kroppshygien A och O. Inte bara för att man ska slippa en annan yoga-utövares fotsvett i nyllet och distraheras. Man håller inte på med näs- och tarmsköljning för inte. Yoga är sanskrit och betyder "ok" eller "förening". Förening mellan kropp och själ. Man förbannar inte kroppen och det materiella som i kristendom och liknande religioner. Det ena är förutsättning för det andra och tvärtom. En sund själ i en sund kropp. Och man ska bli ett med allt annat runt omkring en. Allt är ett.

Yoga, som egentligen är en förberedelse för meditation, har fokus på koncentration. Och kan det då bli bättre träning än när man borstar gaddarna? Det är en skittråkig vardagsgrej man gör var dag. Men testa! Ta exakt fem minuter i anspråk! Koncentrera Dig på en tand i taget. Dra neeer, dra uuupp, dra neeer, dra uuupp, andas iiin, andas uuut, andas iiin (med magen såklart), andas uuut...

... Gaaaah!!!!! Jag får panik! Det är skitjobbigt och outhärdligt! Vilket betyder att man behöver lära sig fokus och koncentration genom just denna övningen! Andas iiin, dra neeer, andas uuut, dra uuupp... (Inga grimaser i spegeln!)... låt handen och skaftet på tandborsten bli ett...dra neeer, dra uuupp, låt tanden och borsten på tandborsten bli ett... andas iiin....andas uuut...

Snart får man väl höra att fluorsköljningen man torterades med i skolan var en yoga-övning... fluortantens fluortantra...

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Namaste!

Caligula sa...

Namaste! Varsågod och skölj! =)