måndag 20 juli 2009

Upp som en sol...

...ner som en sol! Promenerade på fältet när solen gick ner igår. Blev sugen på att se en soluppgång där igen, det var längesen. Så jag lät bli att sova. Vilade ögonen och lyssnade på Selma Lagerlöfs underbara "Jerusalem" istället. Tog ett par muggar kaffe innan jag gick ut kvart över fyra. En halvtimme senare gick solen upp. Jag satt på en sten nere vid sjökanten och bevittnade skådespelet. En otroligt klar sol som bländade en i vattnet. Jag fortsatte att promenera vid näset och hittade vildhallon. Pyttesmå, men tusen gånger godare än de holländska jag köpte i en plastask på torget häromdan. Kråkorna kraxade och gässen tutade. I bokdungen mötte jag en räv. Bägge stannade till på stigen och tittade på varandra. Var en häftig känsla. Sen var jag tvungen att ta "stora" rundan och leta efter hallon. Men det var dåligt med såna som inte fåglarna redan tagit. I slutet av rundan satte jag mig på en annan sten, solade och tittade på småfåglarna.

Tre timmar tog det hela. En sån morgon gör en pigg, stark och lycklig. Förlänger livet med några år. Nu ska jag grilla en korv bara för det. Trots att klockan bara är kvart i åtta! =P

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Du Cal... Det där... det är livskvalitet, det. Slitet ord - men understundom är det ändå på sin plats att använda. Att leva livet med kvalitet... Att uppskatta de subtila kvaliteterna som livet bjuder på...

Caligula sa...

Utan tvekan, Dyer! Finns knappt ord för det! Att känna när naturen vaknar till liv och man själv rycks med! Som att stå på en skitbra konsert med röj i publiken! Fast gratis och nära till hands om man bara vill! Bara att grilla en korv vid den tiden ger livet frihet och tjusning! Livet har många kvaliteter! =D