lördag 1 augusti 2009

Midnatt

Så har fredagskvällen slagit över till natten till lördag. Ondskans svarta varelser flyger omkring. Jag tänker på en störig fluga som vägrar låta mig vara ifred. Jag frågade min funderal doom-mentor Björn om han kunde tipsa om lite bra musik. Han rekommenderade Ahab, en tyskt funeral doom-trio som textmässigt bygger på Herman Melvills klassiker "Mody Dick" och kapten Ahabs jakt efter den vita valen. Helt underbart tung och vacker musik. Jag lyssnar på deras skiva "The Divinity of Oceans" från i år. Läser ett nummer av Galago till. Serierna där är ofta nattsvarta och även de otroligt vackra konstnärligt sett. Jag har läst Galago sen början av 90-talet, nu har min prenumeration gått ut eftersom jag inte haft råd att förnya. Men har sett att det kommit ett nytt nummer på Pressbyrån. Måste göras något åt. Får ångest om jag skulle missa detta måste. Och har man ångest passar det bra att lyssna på funeral doom och läsa Galago. Länge leve själens mörker och seglats på svarta vatten. Och den vita val man hoppas på kunna sätta på harpunen. Eller åtminstone kunna smälla den lilla svarta flugan.

Inga kommentarer: