torsdag 25 juni 2009

Torsdagsblogg

Dagen började med att jag stack till Skånetrafiken här i Kristianstad och gjorde upp. När jag åkte hem från Malmö i måndags använde jag farsans sommarkort för att slippa betala (man har 25 fria dagar på det). Men på tåg måste man visa upp en biljett man fått från en automat. Saken var dock den att manicken inte funkade, istället var där en lapp där det stod att man skulle prata med en konduktör. Jag högg en konduktör på vägen till tåget, han sa att jag skulle ta det med en av konduktörerna på tåget jag skulle med. Kunde de inte fixa en biljett till mig skulle jag få en gratis resa. Men jag hittade ingen konduktör vid mitt tåg utan började prata med han som kontrollerade våra biljetter. Den jäveln sa att det inte alls var fel på biljettautomaten och att "det inte finns nåt som heter gratis resa". Han skrev en faktura åt mig med de 96 kronor som resan skulle kosta utan sommarkort. Plus hundra kronor för att jag löste på tåget. Och då var han ändå "schysst" (enligt sig själv) eftersom han egentligen skulle ge mig böter på 800 spänn... Jag blev skitsur. Men nu gav Skånetrafiken mig rätt och makulerade räkningen. Victoria!

Sen var jag på vårdvcentralen och lämnade prover. Börjar vänja mig så pass att jag inte ens blir yr när jag ser provrören fyllas med blod. Är jag förråad eller bara mindre kärringaktig, haha?

Jag har suttit ute på balkongen och läst undan gamla Ordfront även idag. Medan jag lyssnat igenom Cult of Lunas fem skivor på Spotify. Fan vad jag älskar det programmet! Hittade en The Pogues-box med en massa udda inspelningar. Covers på låtar som "Maggie May" och "Eve of destruction" t.ex. Så jävla häftigt att höra Shane MacGowan sjunga sånt! Den sistnämnda har dock Lemmy gjort den bästa covern på!

Kollade nyss på filmen "Crossing the line" på TV. En underbar dokumentär om en amerikansk soldat som hoppade av till Nordkorea under Koreakriget och lärde sig att älska landet. Och gör det ännu idag. Nu är jag knappast den som ser Nordkorea som ett "paradis", men den var ändå varm och skönt nyanserad. Vilket behövs idagens kärnvapenhot och demonisering.

Imorgon bär det av till Göteborg! Allt är fixat: jag fick syrrans nyckel idag och lönen kommer imorgon! Jag åker 12.23 från Kristianstad så det är ju inte så blodigt tidigt. Jag hinner besöka bolaget och trycka i mig en hamburgare innan det bär iväg. Sen är vi ändå framme i hyfsat tid och kan ta ett par bärs på centralen innan vi hoppar på en spårvagn och letar efter syrrans lägenhet. Fast jag fick en så söt karta och vägbeskrivning tillsammans med nyckeln så det ska nog gå bra!

NP: The Pogues - Eve of destruction

Michael Jackson är död läste jag precis! Tragiskt!

Inga kommentarer: