onsdag 1 juli 2009

Provocerande kristna -en fotbollsblogg


Det var spännande att kolla på finalen i Confederation Cup. Även om det var irriterande att höra publikens blåsande i pipor så det lät som en getingsvärm i örat hela tiden. När USA gjorde 1-0 och som lök på braxen hade ledningen med 2-0 i halvtid kändes det som en smärre bragd. I första halvlek kämpade USA som djur, sprang, chansade och tog tillvara varje möjlighet till kontring. Sånt är kul fotboll, motsatsen till fegbögdefensivt spel!

I andra halvlek skärpte brassarna till sig, pressade som en tumskruv och utklassade jänkarna. Jag såg matchen med en kompis från Holmsjö. Nu dömde Martin Hansson från Holmsjö, som min kompis haft som tränare i fornsmå dar. Men han dömde bort ett brassemål som definitivt var inne (målvakten "räddade" en halvmeter in i buren). Men brassarna brassade på i andra halvlek, gjorde 2-1 efter bara några sekunder, kvitterade och vann med 3-2. Men Brasilien är som gamla Sovjet i ishockey, lite väl stora för att det ska vara kul. Och USA gjorde som sagt en bragd som bara tog sig till final. Det är ju ändå ett slags mini-VM!

När Martin Hansson blåst av matchen kramades de båda lagen. Jänkarna hade slängt av sina spelartröjor och hade vita t-shirts på sig. Med texten "I <3 Jesus" eller "I belong to Jesus".
Snacka om att provocera! Irans fotbollslandslag har knappast tröjor med texten "Allahu akbar", "Jihad" eller "Muhammed manglar". Cradle of Filths "Jesus is a cunt" eller Marduks (från sekulära Sverige) "Fuck me Jesus" är snarare gäspframkallande än provokativt. De amerikanska Jesus-talibanerna är däremot JÄVLIGT provocerande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

I bloggen innan tog du avstånd mot homofobi och i denna andvänder du uttrycket fegbögdefensiv. Bög metaforer är vanliga i dina inlägg.
lägg ner!! så skall jag med respekt fortsätta läsa dina inlägg

din homosexuella vän

Caligula sa...

Har du läst mina bloggar så vet du att jag bejakar allas rätt till sin sexualitet. Jag har en slags underton i det jag skriver som bygger på var jag "står". Och jag leker mycket med språket. Jag kommer att fortsätta att skriva på ett sätt som kan tolkas som homofobt, rasistiskt eller misogynt. Jag tar så pass stark ställning mot all form av diskriminering att jag utgår från att mina bloggläsare fattar det.

I ren Arne Anka-anda får ordet "bög" meningen "mesig". Och det handlar om att jag föraktar utrycket "bög". Alla ska ha rätt till sin sexualitet, och folk ska ge blanka fan i att dra paralleller till personligheter.

Men så länge som det finns folk som menar att folk är si eller så (bögar eller blattar) så blir orden kulturellt etablerade i diskussionen. Jag använder mig av det språk som är gångbart.

Jag vet inte hur man ska bli av med fördomar mot homosexuella. Jag har homosexuella vänner med två barn som får mitt hjärta att gråta av glädje! Men jag är väl en "bonde" med fördomar?

Böga loss, min homosexuelle vän! Du tillhör, liksom vi alla, en avvikande grupp! Jag har all respekt i världen för dig och högaktar din läggning v.d.g. kärleksparners! Men jag kommer att fortsätta att använda ord som "bög" och "blattar". Och jag hoppas att det kommer en dag när de slutar betyda "olämpliga föräldrar" eller "olämpliga svenska medborgare"!