torsdag 18 juni 2009

Onsdagsblogg

Så har ytterligare en dag passerat i mitt begränsade liv. Jag vaknade hyfsat sent, vill knappt tala om vad klockan var. Men det var efter middag och posten hade kommit. Jag hade fått hem en film där nordiska (och en tysk) kulturpersonligheter blev intervjuade om Gunnar Ekelöf. Jag kände mig lite deppointellektuell ("deppo-" var ett fint prefix jag kom på!) där jag satt med rullgardinen nerdragen, drack en massa kaffe och kollade på en Ekeköf-film medan himlen var blå och solen sken ute. Jag har väl två sidor antar jag: Den öldrickande, glade rockslusken. Och den kaffedrickande, djupe akademikern. Bägge sidorna är dock äkta och jag gör mig inte till med en fasad åt det ena eller andra hållet för att kompensera den andra sidan. Eller var det ena? Äh, palla! Känner inte av någon "klassresa" heller. Jag har en distans till den akademiska världen som inte är en självvald markering. Jag är bara mig själv. Det är därför jag klätt mig på samma sätt sen jag blev hårdrockare på mellanstadiet. Öl är gott och man kan bli full. Hårdrock är bra. Kaffe är gott och man kan bli speedad. Ekelöf är spännande. And that´s it!

Men jag åkte in till stan, postade filmen och handlade lite på Domus. Eftersom min kompis Andreas kommer ner på lördag och vi drar till AC/DC på söndag tänkte jag att jag får fixa lite frukost åt oss. Bröd är så in i he-s dyrt alltså! Är van vid billigt knäckebröd och tänker knappt på det. Men jag tog det billigaste och det som såg absolut godast ut: färskbakat plockebröd! Pålägg är också äckligt dyrt, men jag köpte pepparsalami. Och bägge grejerna VAR riktigt j-a gott när jag tog ett par mackor hemma! Träffade en gullig jobbarkompis/f.d. kursare i stan. En av tjejerna från lärarutbildningen jag brukar fika med ibland (tyvärr allt för sällan). Dax för en ny sommarfika tyckte hon. Och jag!

Hemma blev det jasminris och wokgrönsaker. Ute på balkongen medan solen ännu lyste. Och ytterligare ett par nummer av gamla Ordfront. På TV var det sista delen av "Max 1800-tal". En serie som jag upptäckte med näst sista avsnittet och som jag tycker är både pedagogiskt, underhållande och skitintressant. Måste kolla de tidigare avsnitten på nätet om de finns (annars är det skandal). Nä, ska nog lägga mig och fortsätta läsa Dominic Ingemarks "Kärlek och sexualitet i antikens Rom". Passar Caligula! Nattizzzzz!

Inga kommentarer: