tisdag 9 juni 2009

En klockren humanist!

"Du verkar vara en klockren humanist!
Du tror inte på Gud och tvekar inte att gå din egen väg när det gäller traditioner. Om du inte redan är medlem i Humanisterna tycker vi att du ska bli det. Hjälp oss gärna att debattera också, dina argument kan säkert få många att tänka till.
Med vänliga hälsningar / Humanisterna"

Den ateistiska organisationen Humanisterna har en medlemsvärvningskampanj. Genom en nättest kan man se om man är en riktig humanist. Mitt resultat syns ovan. Men det är verkligen ingen organisation jag vill joina. Ateistiska sekter är kanske bättre än religiösa, dock lika enkelspåriga. Jag ser mig som humanist. Och visst, jag tror inte på Gud. Men man kan definitivt vara humanist och tro på en högre makt. Man blir inte förvånad över att de medlammar från Humanisterna som ofta syns debattera på TV är antingen homosexuella eller avhoppare från stränga religiösa sekter. Som har all anledning att avsky påven och Åke Green. Men varför gå från en ytterlighet till en annan? Jag har full förståelse för ateister, det är inte det. Det är just den organiserade offensiva formen som känns malplacerade i vår tid. Jag tyckte att testets frågor var alldeles självklara (testa själva!) och närmast ledande. Men det är för att jag vuxit upp i ett hyfsat sekulariserat samhälle. Dock finns det gott om riktiga religiösa mörkermän i världen (och då snackar jag inte om norska svartmetallare, vilka är hyfsat oförargliga). Även i Sverige. Vi lever i en värld där upphovsrätten är en mänsklig rättighet, men inte abort. Det kryllar av religiöst tvång. Där man minst anar det. Det religiösa förtrycket bygger i regel på självförtryck: genom känslor av skam och skuld skapas ett självförakt som kanske inte syns utåt. Barbariska straffmetoder som stening är legio i många länder. Religiösa friskolor med minimal insyn tillåts i Sverige.

Men för mig är humanism inte synonymt med militant ateism (som nervärderar troende). Vill folk leva efter traditioner eller tro på Gud eller något annat så varför inte? Så länge det inte inkräktar på den personliga friheten för de som inte själva gjort det valet. Eller förespråkar hat mot kvinnor, barn, personer av annan sexuell läggning.... eller annan tro. Alltså vanliga jävla (!) självklarheter för en vettig människa.

http://www.gudfinnsnoginte.se/

Inga kommentarer: