tisdag 16 juni 2009

Barn vill ha krig!




Såg en bild på ett gammalt märke med texten "Barn vill ha fred". Och var nära ett stridsrop. Varför kom jag att tänka på sketchen med Sven Melander och att det barnen vill ha allra mest är "fred på jorden"? Jävla vuxenpåhitt. Barn vill inte alls ha fred. Barn vill ha KRIG. Det är därför de alltid leker krig. Det är därför det alltid funnits leksaksvapen. I min barndom sprang vi i skogen och och lekte krig: -"Pang! Du är död!" Jag ville ha ett leksaksmaskingevär i leksaksaffären men fick inte det. Det var ju mitt under den politiskt korrekta krigsleksaksdebatten. Men riddarrustning med svärd, visir, brynja och sköld fick jag. Och ärtpistol. Idag spelar barnen dataspel med grym slakt. För barn vill nämligen ha krig!

Jag minns på mellanstadiet när vi fick sjunga fredssånger som vi knappt fattade. Och fröken beordrade oss att klippa ut händer i olika färger på sånt där tunnt papper som vi klistrade på en stor bit vitt papp sen med en jävla fredstext. (Jag klippte ut en knuten näve som inte fick vara med. Inte som en revolutionär gest utan för att det såg tuffare ut än en med spretande fingrar.)

Så jag menar att barnen i Gaza vill bli bombade med vit fosfor eller skjutna av tungt beväpnade israeliska soldater? Eller att ayathollans barnsoldater med pappnyckel runt halsen gjorde rätt i att gå först och röja minor med en munter barnvisa om Allahs tappra kids? Det tycker jag mig inte ens behöva svara på. Men när vuxna exploaterar barn för egna yttringar retar jag upp mig. Kräver barnen fred i sitt eget namn ska de själva få göra det spontant. Tänk om 17-åriga sommarjobbare inom åldringsvården fått för sig att gamla älskar palt och vill äta det minst tre gånger i veckan? Och gått omkring med märken med texten "Pensionärer vill ha palt"? Självfallet skulle pensiosarna bli skitirriterade och kräva varsin flottig kebabtallrik. Även om det sög som fan i tarmen efter palt. Pang! Du är död!
Vilka är det som startar eller frivilligt deltar i riktiga krig förresten? Om inte de mest infantila människorna? Jag hade ett par jobbarkompisar på 90-talet som slängde på sig blå basker och åkte ner till Bosnien. Enbart för äventyrets och lekens skull. Trots att det knappast var nån lek och att de gjort sig bättre med varsitt painbollgevär i skogen.

Inga kommentarer: