söndag 24 maj 2009

TV-söndag: Schyffert, Antikmuséet och The Latin Kings







Henrik Schyfferts "The 90´s - ett försvarstal" är fan i mig en av de bästa stå upp-föreställningar jag sett. Det var både vansinnigt roligt (tur att man redan trekvartslåg i soffan), intelligent och tankeväckande. Genialt! När man känner av nostalgi (mest "skratta åt det pinsamma") kring 90-talet, som känns som igår, är det bara att inse att åren går och man själv med dem. Och om bara några månader är 00-talet över. Så det gäller att vara riktigt patetisk bland de små popsnörena på Siesta!s camping nästa vecka, muahaha!

Sen blev det till att flytta arslet ut på balkongen igen. Läste igenom en gammal Ordfront Magasin. Har några ordentliga högar med icke klarlästa tidskrifter, främst Ordfront Magasin, Sweden Rock Magazine och Pedagogiska Magasinet (fan, måste alla sluta med "magasin"?!). Jag grillade lite wienerkorv i infragrillen och rörde ihop pulvermos. Sen en kaffe och de sista resterna av min Daimtårta. När först ett träd och sen ett hyreshus dolde den nergående solen blev det kallare och jag flyttade in.
Som vanligt hade Kunskapskanalen bäst program. De visade en kortfilm från en utställning från Antikmuséet i Lund. Den stående utställningen kan jag malligt tillägga. Väldigt välbekant för mig eftersom universitetsinstitutionen Antikens kultur och samhällsliv har sitt säte där. Jag läste en termin där för ett antal år sen (hösten 2001 måste det ha varit, samtidigt som 11 september i alla fall). Och det var rena runkbåset att vistas i för en antikenfreak som jag! Grekisk-romerska byster (bl.a. Caligula!), statyer, reliefer... Mumma! Efter det kom det en bra dokumentär om The Latin King. Handlade mer om deras bakgrund, tankar kring samhället, familjen, Gud, texterna o.s.v. än musiken i sig. Det är märkligt: jag förstår mig inte på rap och hip-hop alls, men just TLK bara ÄLSKAR jag! Ibland kan det vara lite jobbiga samplingar. Som Cindy Peters, haha. Eller vad säger du Anne?! ;-D

3 kommentarer:

Anonym sa...

*garvar gott*

Annepanne sa...

oj,det var jag!!Glömde skriva namn!

Caligula sa...

Får ju inte blanda ihop dig med alla andra Andronym som jag inte vet vilka de är! ;-D