lördag 16 maj 2009

Jaha... One more time in the ghetto, som The Clash sjöng...

... så har man blivit 37 då. Jag har sen flera år kommit i den åldern att jag inte spontant vet hur gammal jag är. Jag får tänka "1972" och räkna framåt... Men det ÄR kul att fylla år! Särskilt om det är en fredag och solen gassar! Som igår! Höll på att svettas ihjäl när jag kryckade till jobbet. Väl där snackade jag i korridoren med ett gäng transportkillar som jag skulle ha samhällskunskap med. Då kom en manlig lärare fram och började omfamna och krama mig utan ett ord. Eleverna undrade "Va fan är nu detta?" När de hajade att jag "fyllde" så frågade de varje förbigående kvinnlig lärare om inte de skulle krama mig. Vilket de gjorde. Mycket trevlig start på dagen! Det var öht en superkul arbetsdag. Sista lektionen sa en elev att jag ju kunde vara hemma och vila foten. Jag svarade att jag skulle få panik av att bara ligga hemma med foten i vädret och att det var mycket roligare att vara där. Och det var ju sant!

Ett par syrror och syskonbarn kom och hälsade på och jag bjöd på kaffe och Daim-tårta. Vi har som tradition att alltid sitta på min balkong och gassa i solen när jag fyller år. I år var inget undantag. När man gör kopplingen födelsedag - biologiskt behov av mycket sol är det inte utan att man börjar "tro på stjärnorna"! Syrénerna lyste vita i grönskan vid balkongen. Liksom de lintottiga kalufserna hos barnen som hälsade på. Jag skämtade med syskonen och undrade varför jag kom att tänka på dansbandslåten "Byns enda blondin"? När jag hade samhälle tidigare på dan kom vi in på "det mång-kulturella samhället", invandring, gängbildning, ghettoområden o.s.v. Tydligen är "bönderna" från andra delar av Skåne (med en imponerande bit att resa till skolan) provocerade av svartskallarna som bor här ute på Näsby (där skolan ligger). Att de försöker vara coola och "äga" skolan. Inga blattar var med på lektionen vilket var synd. Jag försökte lyfta in problemen som självfallet följer med invandring och ett "mångkulturellt samhälle" på en hyfsad PK-nivå och mena att t.ex. kvinnomisshandel inte är OK här även om det ev skulle ingå hos vissa invandrares normer. Och att det var lika illa om en karl i Osby spöade kärringen efter en fredagsfylla på dunkabrännvin. Att jag nyligen snackade med morsan som flyttade hit när hon var sex år (alltså typ vid Stalins död, 1953) och hon berättade att Gamlegården (det ghetto-betonade området här på Näsby) verkligen VAR en gård med en trög dräng de brukade driva med. Med miljonprogrammet på 60-70-talen kom Gamlegården till; ändamålet var bra, hygieniska och allmänt vettiga bostäder till alla. Men sen blev det lågstatus och senare rent ghettobetonat. När jag flyttade tillbaka hit (jag är född här) 1991 var det ett område för ungdomar, pensionärer och barnfamiljer. Sen började Sverige ta emot 40.000 invandrare per år. Idag är det bara invandrarna som ingår i associationsbanan rörande området.

Jehovas Vittnens Rikets Sal utanför mitt fönster har blivit centraliserade kring högskoleområdet på Näsby. Istället har det blivit en moské där en massa svarta afrikaner i lasor vänder ansiktet mot Mekka och arslet mot Allah. Jag personligen har inga som helst problem med det. Ena syrran berättade om när hon var på Rosengård i Malmö och de hade ridande poliser. De kommer kanske även hit så småningom. När det inte hjälper i längden med "trygghetsvärdar" och fler motorburna eller patrullerande snutar. De sociala problemen kvarstår.

Jag har ett historiskt perspektiv och menar att allt alltid förändras över tiden. Idag har vi en muslimsk minoritet på 400.000 personer. I ett land på dryga 9 miljoner. Dessa är koncentrerade på ghetton i städernas förorter. Syndabockar för vår tids alla problem. För de är annorlunda, "De Andra". Konstiga varelser i slöja som inte äter fläsk och fastar en hel månad. Och som tuffar ihop sig i gäng när de är fjortisar. Vilket de är ensamma om?

Gamlegården tillhör Sveriges "farligaste områden" enligt Vår Bostad. Etniska svenskar föredrar att bo i svenneghetton på Söder eller hus på Egna Hem eller Kulltorp här i Kristianstad. Även blattarna har börjat köpa hus. Jag personligen känner att jag vill ha en "rätt" sen mer än ett halvt sekel tillbaka att bestämma och sätta upp spelreglerna för "mitt" Näsby! Slöja, keps, hårfärg, hudfärg, religion, pitbull, pudel bryr jag mig inte ett skit om. Jag vill ha bra service på lägenheterna och vita syréner som man halvkvävs av allergiproblem av!

Inga kommentarer: