fredag 22 maj 2009

Den ljusnande framtid är min?! - En krigsförklaring mot Arbetsförnedringen!

När jag har varit på Arbetsförnedringen har jag sagt uppriktigt att det känns förnedrande att gå dit. "Är det så du upplevt det?" har de förvånat undrat. "Asså... det är ju SITUATIONEN som är förnedrande... jag tycker att det är jättebra att tjänsten finns...". Det handlade egentligen inte om mesande utan att jag verkligen trodde/ville tro på att det var en samhällstjänst som ville ge en en chans att komma ut i arbetslivet. Det är slut med detta. Jag sliter av mig handsken och kastar den så hårt jag kan utanför Af:s port!

Läste nyss en krönika av Josefin Brink (rödstövlad arbetsmarknadspolitisk talesman för V) i Aftonbladet. Af har skickat ut följande annons till landets arbetsgivare:
”Har ni sysslor som aldrig blir utförda på grund av resursbrist? Genom arbetsförmedlingen finns nu möjlighet till resursförstärkning för arbetsuppgifter utöver den normala verksamheten. [...] Ni betalar inga löner, arbetsgivaravgifter eller försäkringar utan får 225 kronor per dag för att täcka handledarkostnader med mera.”

"Varaktig samhällsnyttig sysselsättning" kallas det. Smaka på orden! "Sex laxar i en laxask"! Detta vrickade tungvrickande nyspråk betyder på korrekt svenska: "Utnyttjande av slavarbetskraft på obegränsad tid". De som blivit utstämplade från Jobb och utvecklingsgarantin (JOB) ska tvingas till obetalt arbete hos de som varken kan kallas "arbetsgivare" eller "arbetsköpare". Istället FÅR de sistnämnda pengar för att använda sig av förnedrande utnyttjande av arbetskraft till "sysslor som inte blir utförda".

Jag kommer inom en inte allt för fjärran framtid att få slut på mina JOB-dagar. Då kan jag bli placerad till vad som helst var som helst. Nu handlar det inte om empati och rättvisepatos för en utsatt grupp i sig längre. Nu handlar det om mig personligen. Att jag kastar handsken handlar om ren överlevnadsinstinkt! Af har fått nya direktiv av regeringen att vara mer brutala. Vilket de lydigt följt. Vilket har lett till sympatiska protester, demonstrationer etc. Många med mig har upplevt att personalen på Af blivit mer otrevliga. Men är inte personalen själva offer? De gör ju bara sina jobb? Jo, men då kommer vi in på den existensiella frågan igen: har man inget fritt personligt val? De som vred om gaskranarna lydde ju som bekant också order. Så länge personalen på Af inte har självrespekt nog att själva protestera eller åtminstone försöka vara lite vänliga är de medskyldiga.

EN GARDE!!!!!!!!

1 kommentar:

Caligula sa...

Men det kan kanske bli spännande att konkurrera med fångarna om "samhällstjänst"? De oseriösa arbetsgivarna lär gnugga händerna! Regeringens vårbudget satsade ju stort på fler platser på Jobb och utvecklingsgarantin. Börjar man skönja ett mönster? Leve Arbetslinjen! Arbeit Macht Frei!