tisdag 5 maj 2009

"Borgfred" i mitt arsle!

Det ska verkligen mycket till för att jag ska hålla med Bo Lundgren. Det enda bra han gjort är när han med sin brist på karisma fick Moderaterna att tappa väljare. (Som Mona gör nu, ni ser hur amerikanskt personfixerat även vårt land blivit.) Som kristianstadbo (nästan vitsigt: Kristianstad-Bo!) är jag evigt tacksam att vi inte fick en statsminister som pratar kristianstadmål (jag svär, det är inget vackert läte!). Men inför Sveriges förra EU-ordförandeskap sa han som en kommentar till förslaget om "borgfred": "Det vore ett orimligt svaghetstecken för svensk demokrati om vi inte skulle kunna ha en levande inrikesdebatt samtidigt som vi har att hantera ett ordförandeskap i EU".

I värsta valrörelsen vill statsminister Reinfeld lägga ett blött täcke över den inhemska debatten, sluta "borgfred" och visa ett enat ansikte utåt. Detta är ingen bagatell. Det handlar tvärtom om själva fundamentet för en demokrati: olika politiska viljor möts. Går oppositionen med på borgfred innebär det att de står bakom regeringens politik. Kräver man "borgfred", som Reinfeld, är man ett direkt hot mot demokratin. Och även EU består ju av olika politiska viljor genom både partier och rörelser. Kan ju folk inte ha missat nu inför stundande val till EU-parlamentet. TV-debatt ikväll inför valet! Jag och en kompis ska sitta i min soffa och se hur Eva-Britt Svensson (V) sköter sig. Jag tycker att hon är både saklig och påläst. Dessutom väldigt trevlig som person. Kom på en klämkäck slogan: "I Sverige vill vi leva fritt! Länge leve Eva-Britt!" Muahahaha!

Inga kommentarer: