lördag 25 april 2009

Sommar, kramar, joginier och Ginza-paket

Jag behöver bokstavligt talat två saker för att må bra: sol och kramar. Har jag fått gott om idag. Idag har det inte varit vår. Det har fan varit SOMMAR! Jag har stekt i solen under promenader, i stan och på balkong. Rent röd i ansiktet nu. Jag promenerade in till stan och fikade med ett par trevliga tjejer från lärarutbilningen, bl.a. hon som fixade in mig på stället jag jobbat på det senaste året. Blev en smarrig (och kletig) currykycklingbaguette. Tyvärr hann vi inte träffas så länge. Men satt en stund på en bänk i parken, åt, snackade och hade mysigt. Sen skulle de till sina respektive igen (jobb alltså). Men jag lullade omkring lite i stan ändå, solade och kollade på folk. Träffade ett par andra trevliga tjejer till kollegor som även de var inne i stan en liten runda. Träffade även elever vid ett par tillfällen och snackade lite med. Får ju inget betalt när jag träffar folk från jobbet ute på stan, men några kramar och kul snack varar ännu längre! Sen sprang jag på farsgubben och blev hembjuden på ett par goda mackor (trots att jag redan var mätt av baguetten), ett par snapsar och en grogg. På hans balkong, i lä för vinden, var det ännu varmare och somrigare. Termometern visade på 35 grader. Ganska lagom för mig (det är ju bara april)! Sen blev det att vila benen hemma ett tag innan jag tog en promenad på ett par timmar med en kompis.

Sen blev det TV, pommes och grillade revben. Kunskapskanalen som visade intressanta program. Först ett om den politiska turbulensen i dagens Sydafrika. Man slås ännu en gång av att det aldrig slår fel: så fort en befrielserörelse hamnar vid makten uppstår korruption. Men som ordförande Mao sa: "Det är rätt att göra uppror"! (Att han sen hade ihjäl alla som inte gjorde det enligt hans personliga nycker är en annan femma.) Sen var det ett avsnitt i serien om de kastlösa i Indien. Joginier är utövare av modern (nåja!) tempelprostitution. De väljs som barn ut åt de kastlösas gudinna Yelloma och ska som vuxna dansa på festivalerna. Samt prostitueras och utnyttjas av kåta äckelgubbar. En jogini som lyckats ta sig ur och arbetade för att även andra flickor ska kunna göra det intervjuades. Hon menade att det behövs stora sociala och politiska förändringar för de kastlösa. Vilkan man bara kan nicka medhållande åt. Slutligen såg jag ett skrämmande program om hur en svensk bruksort ännu på 70-talet var helt styrd av bolaget som dominerade, Cementa. För att få lov att starta en frisörsalong fick barberaren be disponenten om lov. Politikerna agerade bara som kuvade undersåtar. Sen gick det som i Wiehes "När bolaget kom till byn": efter bolaget var det bara ett hål i marken. Är det dit vi är på väg igen? Huga!

Nu dricker jag kaffe och har öppnat Ginza-paketet som kom idag! Mycket mumma för Martin! Och redan betalt! :

Candlemass - "Death Magic Doom" (CD + DVD)
Cult of Luna - "Live at The London Scala" (DVD)
Ozzy Osbourne - "Bark at the moon" (DVD)
Exodus - "Double live Dynamo" (DVD)
+ krya på dig-kort/DVD - "Braveheart" (DVD)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju som en hel trevlig dag :D Själv är jag ingen fan av solen direkt haha. Candlemass DVD ;) Måste vara förjävla bra :)

Mvh /Björn Kress

Caligula sa...

Var senaste skivan, den limiterade versionen innehåller en bonus-DVD. Har 4 andra DVD:er med Candlemass! Och inga av dem är köpta på Doomus! ;-D

Du är för dark goth suicidal funeral doom metal för solen, haha! =P