måndag 27 april 2009

Nu firar vi A-aktieägare

Haha, minns ni Det Ljuva Åttiotalet? När yuppisarna hetsade och stressade ihjäl sig på Börsen med bautastora mobiltelefoner med antenner som petade Gud i röven? Men de hade en fridag: måndagar! Egentligen hade de ingen fridag, utan aktiemarknaden spann på värre än för spinnerskorna i folksagor och på tukthus. Men just då kunde de unga killarna (alltid killar!) i slips lämna porschen hemma och drinka på Operan. Just då undrade jag om det var ett medvetet hån mot oss knegare som SLUTADE festandet och började jobbandet då...

Men NU förstår jag det hela, bröder! I över 16 år verkade jag som kollektivarbetare på Volvo Personvagnar, tillhörande vulgära Metallindustriarbetareförbundet. Det var enkom en charmig ungdomssynd, chics! Men idag kom min belöning för mitt idoga slit: 46 A-aktier i Volvo! Vi rullar på! Dessa är värda a: SEK 55. Säljer jag dem får jag kanske 2000 spänn i min fattiga näve. Icke fy skam! Hur har jag då lyckats tillägna mig detta mitt kapital? Jo, medelst mina nävars hantverk och mina händers idoga arbete!

Ty så är det, kamrater! Va falls; tror Ni att Jag äro berusad? Fi donc! Jag slutade min anställning på Volvo för ett par år sen. Vi slutade få "kvalitetsbonus" när det gick extra bra för Företaget under 90-talet. Under tiden vi bokstavligt talat hjärntvättades med "The Spirit of Volvo". Glömmer aldrig när vi gått med så mycket plus att vi skulle få "nåt extra" i samband med en kommande lön. Vi fick en blå-vit liten skitful bag i plast (ingen lyx som Hong-Kong tror jag) som sprack ganska snart. Istället skulle vi få aktier fem år efter varje arbetsår.

Men 90-talet tog slut. Jag blev bara uppsagd 1991 och 1993. Eller visst nää, "övertalig"! Men det kan jag, liksom 80-talets yuppies, njuta av nu! På en måndag kan jag som nybliven, utstämplad, neo-kapitalist festa till det på Pripps Blå Export och avnjuta Kapitalismens frukter! Jag var beredd på ungefär en femtedel av dessa båda tusingar. Men tack vare att ena syrrans man och en annan syrras sambo blivit övertaliga efter halvtannat decennium, och jag själv om jag inte själv slutat, kan Volvo kosta ut ännu mer till aktieägarna!

Som vi nyrika yuppies som försöker supa oss fulla på Pripps Blå Export 5,2% en arbetsbefriad måndag som denna... *hick*

* sKål för KaPitalet, sa poLaren Caligula*

Inga kommentarer: