torsdag 12 mars 2009

Aprilväder i mars

Var på riktigt gott humör när jag gick till mitt vikariat idag, solen sken och det kändes verkligen som att det vår! Klart på tiden! Vaknade pigg av solen och låg och gottade mig ett par tre timmar med en talbok, andra delen av Saga Borgs nordiskt forntida tantsnuskserie om Jara-staven (coolt med en ung völva som huvudperson). När jag och en polare gick till badet höll det på att snöa. En slags störig snö som virvlade oförutsägbart (men siktade på ögonen). När vi traskade hem hade det lagt sig en hel del. Tji för den våren... När det dessutom blåser och blaskar är det värst...

Men arombastun var härlig! Nya regler som bl.a. innebär att man ska hålla käften och inte vråla som idioter och spruta vatten, vilket var standard för gubbarna i det vanliga torsdagsgänget där. Jag slöt ögonen och det blev nån slags härlig värmemeditation av det hela. Exakt vad jag behövde!

Chili sin carne på röda linser, ska räcka fyra dygn. Nu gäller det att lyckas hushålla på maten i 14 dar. Men men, gott, nyttigt och billigt. I "Debatt" tog de upp frågan om barn till homosexuella skulle gå på särskilda dagis. För "trygghetens" skull. Vansinne i mina ögon. Även om det är stereotypa fjollbögar och RFSL som argumenterar för det. Hur ska "normala" barn och vuxna lära sig förståelse för de som lever alternativt till det traditionella familjemönstret om de inte får möta varandra? Debatten om "antisemitism" inom den svenska vänstern i samband med palestinasolidariteten var förväntat hätsk. Per Gahrton gapade och svor som väntat, och självfallet förstod jag honom. Israels svenska försvarsadvokater i högerreaktionära blaskor som Svenska Dagbladet och Expressen gör även mig vansinnig. Dilsa Demirbag-Sten har definitivt förlorat respekten i mina ögon efter kvällens program. Jag har aldrig riktigt fattat vad hon är ute efter. Att som invandrad kurd sätta sig på höga hästar och anstränga sig för att provocera de som engagerar sig i förföljda folks öden? Nu drar hon sig inte ens för att beljuga och smutskasta personer som sitter bredvid henne, trots att dessa gång på gång klart belägger att det enbart är skitkastning. "Uppdrag gransknings" inslag om maffiosos inom slakteribranschen som lurar till sig "sällskapshästar" av välvilliga djurälskare för att smygslakta dem och sälja dem dyrt till Belgien (trots att de haft medicinering som förbjuder dem som livsmedel) hoppas jag inte bara upprör djurvänner. Och får mig att hata skupellösa småkrämare på bystan ännu mer.

Inga kommentarer: