lördag 28 februari 2009

Svenska snutar

Jag är inte 18 år längre utan dubbelt så gammal. När jag var 18 blev jag dragen i håret av poliser som jag käftade emot. När jag "låg i Lund", alltså bodde hemma på ghettot men pluggade på universitetet, blev jag stoppad på gräsplätten i Lundagård. En konstapel sa att "här får du inte gå". Vilket jag förstod när jag såg att det var Polisens Dag. Detta var, tror jag, 2001 och 2-3 personer "demonstrerade" mot polisbrutaliteten som verkligen praktiserats i Malmö strax innan. Jag var inte intresserad av att provocera fram polisvåld utan ville bara till skolan så snabbt som möjligt. Men efter "Här får du inte gå" körde käcke konstapeln med "men du kan ju försöka!"....

De svenska myndigheterna med våldsmonopol får mer än gärna provocera fram misshandel. Migrationsverket firar med prinsesstårta när de avvisat negrer. Och detta är innan högerextremismen nått riksdagen. Den fascistiska drömmen har sina historiska tentakler i Moderaterna, Centern, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna. Folkpartiet försöker rädda sin riksdagsplats genom att imitera sitt rasistiska systerparti i Danmark...

I Sverige idag har statligt anställda högerextremister lov att misshandla oliktänkande. Och utvisa negerjävlar. Och skeppa vapen till mördarregimer och statsterrorister...

Inga kommentarer: