tisdag 17 februari 2009

Dubbel pina...

.... är dubbel lycka! Först släppte SRF Jon Oliva´s Pain, nu har de även läst mina önsketankar och äntligen bokat Peter Tägtgrens Pain! Jag blir mer och mer såld på Pains senaste "Cynic Paradise" som "rullar" (eller vad fan man ska säga när det är mp3-format) mycket i min i-pod. Stark men ändå hitmässig elektronisk techno-metal med texter som verkligen tilltalar mig. Dessutom är Tägtgren en minst lika fantastisk sångare som producent och låtskrivare. Men det bästa i senaste släppet var självfallet ett annat av mina önskeband: Immortal! Odödlig norsk svartmetall som dessutom gör sitt första Sverige-besök. De gjorde dessutom den bästa spelningen på Wacken 07! Det var inte längesen jag plockade bort "Sons of Northern Darkness" från i-poden, men den lär snart åka in igen!

Nu har konsertåret 2009 börjat med bravur: Close-Up-kryssningen förra veckan och AC/DC denna! Bäst på skutan var som väntat Misery Index! Min polare ville bevisa att gubben kan och röjde rejält i moshpiten. Den höll jag mig precis utanför, avskyr när punktyper kommer och knuffar och hoppar på en. Däremot trodde jag att jag skulle vråla mig hes i refrängen till avslutande "Traitors"; titelspåret från senaste plattan. Misery Index kan mycket väl bli den stora musikaliska upptäckten för mig i år. Mycket bra amerikansk dödsmetall med intressanta texter. Frontmannen har tydligen en politisk blogg som jag måste kolla upp.

Efter den urladdningen var det skönt att bara sitta ner i soffan och avnjuta Opeths toner. Mycket från senaste "Watershed" vilket uppskattas (det märks att jag gillar nya skivor, va?). Hardcore Superstar fick vara, det blev TV i hytten istället. Porrfilm funkar utmärkt att somna till, haha ("hardcore" där också). Dan efter började konsertmässigt med Graveyard, neo-70-talsflum som var perfekt som bakgrundsmusik när man ölade. Torture Division var OK, men långt ifrån Misery Index-klass. Sabaton såg jag för femte gången på åtta månader eller nåt så jag grämer mig inte för att jag missade de första låtarna. En skitbra kryssning med bra band. Annars har jag alltid skitkul med min polare Andreas så banden kan nästan ses som bonus!

Stockholm igen i helgen! AC/DC ska bli en riktig drömgrej! Dessutom är jag helsåld på deras nya platta, haha!

Inga kommentarer: