söndag 25 januari 2009

Yoga, tantra och oralsex




Ska köra ett pass power yoga imorgon. Ikväll tänkte jag köra lite övningar på en matta jag slängde fram på golvet igår kväll. Och lyssna på en avslappningsövningsinspelning (långa ord ger ett indiskt intryck!) som vi hade på yoga-kurserna jag gick på anordnade av Skandinavisk Yoga och Meditationsskola. Läser i Aftonbladet att yoga har blivit en miljardindustri: "Kan det vara så att Prana, livsenergin som kan väckas till liv medhjälp av yoga, egentligen är detsamma som pengar?". 3-4% av svenskarna "yogar", 70% är kvinnor. Knappast förvånande, på power yogan i måndags var jag ensam man av 25 pers.

Självfallet är det västerländskt anpassat. Bara tanken på att försöka leva in i en annan kulturell kontext är pinsamt patetisk. Att däremot slösa pengar på utrustning när det hela blitt geschäft är tragiskt. Jag har min sköna svarta fleece-träningsdräkt jag fick av morsan i julklapp för några år sen. En klistrig yogamatta kan vara bra för greppytan för fötterna, men hemma kör jag på min 99-kronorsmatta jag köpte på Intersport. Nässköljning känns ju wannabe, men jag har ju min kanna jag köpte på en yoga-kurs och jag tycker själv att det är härligt och gör nytta. I synnerhet som jag är både pollen- och dammallergiker. "Yogisk matlagning" är mest en plojgrej, men jag älskar "trinity roots", d.v.s. lök, vitlök och ingefära, och goda kryddor. Jag läste en seriestrip för nåt år sen: en tjej körde ett yogapass och låg i "Plogen"; d.v.s. på skuldrorna med fötterna bak huvudet (en ställning jag själv körde på mattan igår kväll). Instruktören sa nåt i stil med att de skulle tänka hur kropp och själ förenas ("yoga" betyder ju "förening"). I tjejens tankebubbla stod det istället: "Om jag varit kille skulle jag kunna suga av mig själv". Och det faller ju sig helt naturligt. Samma med meditationer: att släppa tankar och känslor kräver en enorm koncentration och träning.

Helt appropå: jag var inne i en new age-affär i stan igår. Började bläddra lite i en bok om tantrisk sex. Den första rubriken som kom upp handlade om oralsex. Denna företeelse blev helt sågad. "Känslan i könsorganen minskade" och "den polarelektriska energin" eller vad det var avtog. Så utövarna skulle släppa den rådande uppfattningen att oralsex tvunget skulle höra till förspelet. Man kunde dock ägna sig åt det "någon gång ibland för skojs skull". Jaha, då är det kanske snarare tantrisk sex man ska ägna sig åt någon gång ibland för skojs skull. Oralsex är kanske en västerländsk specialitet? Allt gott kanske inte kommer från Österlandet? Tantriska tanter suger - inte!

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Jag tänker aldrig på polare när jag har sex, så det där med polarelektricitet kan kvitta... ;-)

F ö gillar jag den indiska damens (översta bilden) avslappnade hållande av en kopp te alltunder det att hennes karl penetrerar henne. Vadå räkna sprickor i taket..? :D

Caligula sa...

Haha, gillar själv den bilden! Förundrad över hur långt fram mannens kön måste vara placerat... =D