lördag 24 januari 2009

Varma mackor, läskiga sekter och sagolika sångerskor

Promenerade in till stan och tillbaka i middags. Småregnade lite men det var bara skönt. Köpte Coops knäckebröd för mina allra sista slantar på Domus och lånade Jungs "Psykologi och alkemi" och Nietzsches "Morgonrodnad" på biblan. Slog ihjäl tiden på hemvägen med att avnjuta lite ljuvliga aforismer från den sistnämnda boken. Väl hemma gjorde jag varma mackor. Dijonsenap under tunna skinkskivor är verkligen inte fel. Sticker underbart i näsan. Dessa avnjöts till kaffe och Charlotte Esséns skrämmande "Sektbarn" som talbok. Att barnen i Knutby inte hade det allt för kul förvånar inte. Inte heller att barnen i Jehovas Vittnen regelbundet blir agade på mötena i Rikets Sal även i Sverige. Jag har bott granne med en av de största Rikets Sal i Sverige i åratal, nu har de smällt upp ett nytt hus nån kilometer bort och muslimerna har tagit över det här utanför. Fri insyn och förhoppningsvis ingen barnmisshandel. Nästa avsnitt handlar om Hare Krishna, kommer också att bli intressant. De är ju så "snälla" och "fredliga"? Eller? Mitt inne i boken ringer en kompis och berättar att han läst på text-TV att den extremkatolske kanadicken i "Uppdrag granskning" som förnekade Förintelsen blivit insläppt i Katolska kyrkan igen. Under intervjun i dokumentären var han snarast rädd att hamna i tysk finka eftersom han förnekade gaskamrarna...

När vi snackat klart hörde jag underbar sakral musik på TV. Kortfilmen "Kyrie Eleison" där sagolika sångerskan Björk sjöng John Taveners "Prayer of the heart" med "Kristus son av Gud"-text på grekiska (?) och engelska till orgel och med Marianne Halls statyetter som visuell bakgrund. Underbart. Tro inte att jag är helt allergisk mot allt som har med kristendom att göra. Fast nu skickar en nätpolare bosatt i Norge en massa norsk halleluja-musik till mig. Riktigt vidrigt, haha. Kass country med nödrim och musik som låter som jazzig melodifestivalsdynga från sent 80-tal. Sannolikt "musikaliska" frikyrkopastorer. För en stund sen var det en annan sagolik, originell och superbegåvad sångerska på TV: Laleh. Hennes nya platta ser man verkligen fram emot!

Kollade på konståknings-EM utan ljud till maten, kaffet och talboken. Tycker att det är trevligt när det är damerna som kör. Vackert att titta på. Det bästa är inte när man får kolla under kjolen, utan när det är närbilder på ansiktena under poängsättningen och man får slängkyssar mitt i nyllet av de docksöta östflickorna. Ska nog själv göra lite gymnastikövningar nu och fortsätta med talboken. Sen blir det grillad kyckling och potatisklyftor igen medan jag kollar på "The rise of evil". Har inte sett den filmen innan, men alla tjatar om den (inte minst eleverna). Och Peter Stormare brukar ju vara bra. T.o.m. i musikaler av von Trier med Björk. Så slöts cirkeln igen, ja.

Inga kommentarer: