fredag 30 januari 2009

Mirakelkur för en bättre skola

Nu har Björklunds utredning visat att svenska elever iofs tillhör de bästa i en internationell jämförelse, men att utvecklingen är negativ. Kunskapsnivån sjunker.

"- Oppositionen måste nu rycka upp huvudet ur sanden. Det är ju Socialdemokraterna som under 30 år har skapat den skolpolitik som har lett till de här problemen, och de måste nu tänka om. Jag förstår att de hade hoppats att Skolverket skulle säga att jag hade fel, men det gör inte Skolverket. I den övergripande bilden så instämmer Skolverket i min bedömning, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP)."

Jag är inte sosse. Jag tycker visst att skolan hade kunnat vara mycket bättre. Men är det inte något väldigt märkligt i Björklunds uttalande? Om svenska skolan varit så förfärlig sen de auktoritära momenten började försvinna under 1960- och 70-talen, varför tillhör då de svenska eleverna de internationellt bästa? Och kan man skylla oppositionen för att kunskapsnivån sjunker under Alliansens styre? Istället bökar Björklund ner sitt tryne i sanden och skyller på själva skolformen vi har i Sverige. Själv vill han återinföra en föråldrad modell som bygger på katederdisciplin.

Men jag har en mirakelkur. Som jag inte säljer till överpris som new age-profitörerna. Hör och lär: Om politikerna skjuter till mycket mer pengar till skolorna, istället för att att skära ner på den verksamheten, kan Sveriges största arbetsplats satsa mer tid och kompetens på varje elev. Minska på klasserna, öka antalet lärare, anställ fler kuratorer och skolsköterskor. Ge eleverna trygghet istället för ångest och orealistiska prestationskrav. Gör något åt arbetslösheten och den strukturella rasismen/sexismen så att eleverna känner framtidstro och en mening med sin utbildning. Eller behåll ditt löjliga tryne i lodrät ställning så att sandkornen sipprar in mellan gluggen i din övre tandrad, Jan. Var jag osaklig och lyteskomisk nu, Jan? Kom jag med ett kränkande personligt påhopp? Ja, det gjorde jag. Som en illustration av vad "ludermässiga" elever kommer att vara med om när de behandlas som dina gamla meniga i lumpen. När dina drömmar om en Nygammal Skön Skola förverkligats. Vilket aldrig må ske. Så sluta sjåpa dig med strutsfjädrarna mot skyn. Som ett gammalt avdankat luder.

Inga kommentarer: