torsdag 22 januari 2009

Hola bitchola!


En heldag på jobbet idag, lektioner nästan oavbrutet mellan 8.30 och 16.00. Inte helt fel. Fyra lektioner Engelska och två lektioner Spanska. Det blev lite filmvisning på engelskalektionerna vilket gjorde det mindre drygt: "Misery" (varför heter den svenska titeln inte "Lida" längre?) och "Stardust". Spanskan var ingen sån pers jag var rädd för, tvärtom riktigt kul. Jag förhörde några tjejer på glosor och böjningar och lyckades faktiskt hjälpa en kille med översättningen av en mening. När ena klassen jobbade flitigt med övningarna lånade jag en filosofibok och läste om Nietzsche. Hur trevligt som helst. Med andra klassen satt jag och snackade kuk & fitta med en tjej. Bokstavligt. Hon nämnde ett ord och att man skulle uttala det rätt eftersom risken var stor att det betydde "kuk" annars. Jag svarade med min reflektion över att "kuk" är femininum på spanska (la verga) och att "fitta" är maskulinum (el coño). Spanjackerna är ju hur queer som helst, machismen till trots. Fast det sista är kanske snarare en indikation på det första? Det är skitkul att sitta och snacka med elever och hänga med dem på "resor" till släktingar och "svärsläktingar" i Polen, Chile, Irak, Bosnien o.s.v. Mycket mer givande än att slaviskt följa lektionsplaneringen. Me gusta!

Inga kommentarer: